Webbinarium - Half Double Research

Läs mer om forskningen bakom Half Double, hur forskargruppen har jämfört projekten och forskningsresultaten.
Visa video på Vimeo
webinar half double portfolio, how do we become agile at the portfolio level?

Webbinarium av Anna Gerstrøm Rode, Post Doc & Per Svejvig, Associate Professor vid Aarhus Universitet, Department of Management.

Aarhus universitet har utvärderat 16 Half Double-pilotprojekt för att beskriva hur Half Double-projekt presterar jämfört med liknande projekt i samma organisationer - och vi kan avslöja att Half Double fungerar!

Transkript

Information om webbseminariet: Webbinarium av Anna Gerstrøm Rode, Post Doc & Per Svejvig, Associate Professor vid Aarhus Universitet, Department of Management

God eftermiddag och uh

00:03

Välkommen till detta webinar

00:06

Om den halva dubbel och forskning jag är

00:09

Pierce Wyveek och jag kommer från

00:11

Oak University detta seminarium kommer att vara

00:14

presenterad av anna gast jag är vägg och och

00:17

jag

00:18

och jag kommer att introducera seminariet i några

00:22

minuter först av allt

00:25

Dagordningen för detta möte

00:29

cirka en timme uh seminariet är en

00:32

Inledning där jag kommer att

00:34

förklara hur vi kommer att genomföra seminariet sedan

00:36

Vi kommer

00:37

ta en kort diskussion om vad du

00:39

känner till om half double-metoden

00:42

Sedan fortsätter jag att presentera övergripande

00:45

Forskningsresultat från projekthalvan

00:47

fördubbla de forskningsresultat vi har så

00:49

långt

00:50

Efter fem års forskning så tror jag att vi

00:52

har ganska många

00:53

och naturligtvis kan vi inte gå in på djupet för att

00:55

allt detta i

00:56

i ett så kort webinar

01:00

Därefter kommer Anna att ta över och förklara en

01:03

specifikt fall

01:04

och gå in på djupet med ett specifikt fall

01:08

Detta är Linak och det handlar om en

01:10

Projekt inom industriell robotteknik

01:12

som har använt halv dubbel

01:13

Metodik och Anna kommer att förklara

01:16

mer information om

01:17

Vilket var resultatet av detta projekt

01:20

Hur jämförde vi oss med andra projekt

01:22

etc

01:24

Efter Annas presentation kommer vi att ha en

01:27

q en session där du kommer att få en chans att

01:29

komma med alla de frågor du har

01:32

kan tänkas ha om

01:34

halv dubbel och de forskningsresultat vi

01:36

har från Half Double

01:38

och slutligen kommer jag att avsluta seminariet med

01:41

ser fram emot att säga

01:44

Vad är vägen framåt sett från en

01:46

forskningens synvinkel

01:49

så jag kommer att gräva i introduktionsdelen

01:52

men innan dess tycker jag att det är rätt att

01:55

att du hör lite om anna

01:57

och mig själv så anna skulle du vilja

02:00

Säg något kort om dig själv och

02:02

Din medverkan i Half Double

02:05

Ja hej allihopa mitt namn är

02:08

anna le gessenhall jag arbetar på

02:11

Avdelningen för förvaltning

02:13

På projekt halv dubbelt och jag har varit

02:15

involverad

02:16

Sedan 2016 är slutet av 16 början inställd

02:20

av 17.

02:23

och um jag tror att det är

02:26

Det var allt för nu ja och jag är ps min

02:30

vecka och

02:31

Jag har varit på gamla universitetet sedan 2007.

02:35

Jag har varit inblandad i Half Double

02:37

från allra första början 2014

02:40

och jag har varit forskningsansvarig för

02:43

projektet de fem år det har pågått

02:45

Kör

02:46

Som ett formellt projekt tror jag att det finns mer

02:49

eller mindre

02:50

ger en introduktion till anna och mig själv

02:53

Så jag tror att det är dags att gå vidare

02:56

Uh först av allt lite viktigt

02:58

Frågor om webbinariet

03:01

Vi rekommenderar att du stänger av din

03:02

mikrofon och video

03:04

Eftersom vi kommer att använda en mentee-mätare

03:08

för kommunikation med dig som

03:10

Deltagare

03:11

Då vill jag också försäkra mig om att du

03:14

vet att detta webbinarium kommer att spelas in

03:17

så att du vet att det är tillgängligt efteråt

03:19

Och det kommer det att vara

03:20

allmänt tillgängligt kommer vi att använda

03:23

mentimeter för för

03:26

Detta webbinarium och du kan antingen använda

03:29

app

03:30

Som du kan ha på din smartphone eller

03:32

Du kan använda webbsidan

03:35

wvwe mentee.com

03:38

så det är två sätt du kan använda minty

03:41

Sedan avslutar vi med denna fråga och svar

03:44

Session så

03:45

Om du har några frågor vänligen fortsätt

03:47

Dina frågor

03:49

Redo för den sista delen av

03:52

webbinarium och

03:53

och jag kommer att se och försöka svara sir

03:56

så många frågor som möjligt

04:02

Därefter något om allmänt om

04:05

Forskning

04:06

Det finns alltid begränsningar och

04:08

osäkerhet i forskning

04:10

Och det räknas också som projekt

04:12

halv dubbel forskning

04:14

Så om du är intresserad av vad som är

04:16

begränsningar vad är osäkerheten

04:19

Då hänvisar vi dig till vår senaste

04:21

rapport

04:22

som offentliggjordes sommaren 2019

04:26

och den sista bilden i den här presentationen

04:29

har

04:29

uh en hänvisning till denna rapport och det är

04:32

tillgänglig på half double institute

04:35

hemsida så det borde vara ganska lätt att

04:37

att hitta rapporten

04:38

Och om du är osäker så kan du

04:40

Kontakta alltid Anna och jag

04:42

men vi kommer inte att gå in på detaljer om vad

04:45

är begränsningarna och osäkerheten

04:47

I detta korta seminarium eller webbinarium

04:52

Låt oss då börja med

04:55

Professionella delen av detta webinar

04:58

När vi säger halv dubbel metodik vi

05:01

menar vi detta

05:02

Cirkeln visas här där du har tre

05:05

kärna

05:05

Element påverkar flöde och ledarskap du

05:08

Ha nio metoder du har

05:10

Nio verktyg och i det yttre lagret

05:13

Du har en lokal översättning som betyder

05:16

att

05:17

Du bör försöka anpassa metodiken

05:19

till din egen organisation och din egen

05:22

Projekt

05:23

Vi förväntar oss mer eller mindre att du vet

05:27

Ha dubbel metodik

05:29

Måhända inte i detalj men jag har åtminstone

05:31

hört talas om det

05:32

så vi kommer inte att gå in på djupet om vad

05:34

är hälften dubbel metodik det har

05:36

varit andra

05:36

webbinarier i denna webbinarieserie där

05:39

du har fått en chans att

05:41

kunna något om den halva dubbeln och

05:44

Jag tror också att många av er

05:46

vet något eller några av er kanske

05:48

Även vet en hel del om half double

05:50

så detta är inte fokus för seminariet

05:52

Vi säger bara när vi nämner halv dubbel

05:55

Metodik

05:56

Vi menar cirkeln här uppe med

05:58

Tre

05:59

Kärnelement nio metoder nio tvåor etc

06:03

men för att ge oss ett uttryck för vad

06:06

du vet om

06:08

halv dubbel metodik vi har en liten

06:10

uh

06:11

mentimeterfråga till dig

06:14

så använd antingen appen

06:17

från intimate eller gå till mendy.com och använd

06:20

koden 51 5082

06:23

och svara på vilken kompetensnivå du

06:25

tänker du

06:26

Är på för halv dubbel du kan vara en

06:29

Novice

06:29

avancerad nybörjare kompetent skicklig

06:32

eller expert

06:33

okay vi har en expert bra start bra

06:35

start

06:37

så låt oss se hur

06:40

Många måste det vara

06:43

mer än ja avancerad nybörjare ja en

06:48

novis

06:51

Två nu besökare

07:24

Och jag vet att det finns fler än 11

07:26

Deltagare så

07:27

Förhoppningsvis kommer det att finnas

07:34

Sex okej

07:44

Jag ska bara ge dig

07:48

15 sekunder till och sedan kommer jag att göra det

07:51

Fortsätt

07:59

Jag tror att det är mer än 14 så det är

08:02

fortfarande en chans att

08:04

att ange din nivå

08:08

men jag tror åtminstone att vi mer eller mindre kan

08:10

Sluta från detta lilla

08:12

enkät eller undersökning att det finns flest

08:16

av er som är nybörjare eller avancerade

08:18

nybörjare så jag tror att jag kommer att

08:20

Fortsätt från och med nu så jag går tillbaka till

08:24

De

08:25

Presentation här

08:29

Och jag ska börja prata om vad som är

08:32

Overgripande resultat för half double

08:35

Metodik

08:37

Först av allt när vi började med half double

08:40

sade vi till oss själva vad är det

08:42

Syftet med att göra halv dubbelt och vi

08:44

Said

08:45

Målet kommer att halv fördubblas var att

08:47

definiera

08:48

En projektmetodik som kan öka

08:51

De

08:51

Framgångsgraden för projekt medan

08:54

ökar utvecklingshastigheten för nya

08:56

Produkter och tjänster

08:58

så vi vill båda påskynda projekt

09:01

och vi vill öka framgångsgraden

09:03

så det är ganska ambitiöst så

09:07

Det var det som var vår utgångspunkt när vi

09:09

startade hälften fördubblade tillbaka in

09:11

2015.

09:14

därefter under de fyra de första

09:18

fyra eller fem år hade vi varit involverade

09:20

i

09:21

16 olika projekt där vi har

09:24

försökt att

09:25

Använd halv dubbel metodik så att du kan

09:27

se en hel del

09:29

Namn här uppe farfar kallar plus

09:31

siemens lego

09:32

therma says lina food service denmark

09:36

Nominerade

09:37

många företag några några av er

09:39

förmodligen alla vet

09:41

där vi har varit inblandade i olika

09:43

typer av projekt

09:45

Från forskningssynpunkt har det

09:46

varit ett fantastiskt universitet

09:48

Vem har varit ansvarig för

09:50

Forskning men vi har också involverat

09:52

Danmarks tekniska universitet

09:55

och Köpenhamns handelshögskola eller

09:57

cbs

09:58

Och sedan har det varit en hel del

09:59

utövare också involverade i hälften

10:02

dubbel

10:02

och de har varit inblandade i olika

10:04

samskapande aktiviteter

10:06

Till exempel boken om hälften dubbelt

10:09

Har varit ett gemensamt skapande

10:10

aktivitet men låt oss se vad resultaten gjorde

10:14

Vi får

10:15

från en övergripande synvinkel

10:19

För det första frågar vi oss själva vad

10:21

I vilken grad har projekten uppfyllt de

10:23

Succeskriterier för projektet

10:26

Så här mäter vi hur framgångsrikt

10:29

projektet har varit

10:31

baserat på de definierade framgångskriterierna

10:34

och resultatet är här att 87 av de

10:37

pilotprojekt

10:39

Har uppfyllt eller delvis uppfyllt kraven för

10:42

framgång

10:42

Succeskriterier eller ett projekt och vi

10:45

tror att det är

10:46

Riktigt bra och det är viktigt att

10:48

minns här framgångskriterierna för

10:50

projekten

10:51

Kan lätt inkludera effekter

10:55

kpis som ökning av kvalitet ökar

10:59

Försäljningen minskar

11:01

fel i systemet etc så så det är det är

11:04

Också

11:05

Utfallsmätning och typiskt där

11:08

är 10 till 15 olika

11:11

kpis som vi mäter så det var

11:14

Det ena av målen i vilken grad

11:18

Kan vi öka projekten och jag tror att

11:21

framgångsfrekvens på 87

11:23

Är bättre än branschstandarder

11:26

Även om det kan vara svårt att

11:29

jämföra

11:29

med andra standarder som Standish

11:31

Grupp som har lämnat in olika typer av

11:34

av

11:34

Framgångsrika åtgärder den andra punkten är

11:39

I vilken grad har den halva dubbeln

11:41

Metodik som bidragit till högre

11:43

prestanda

11:44

än jämförbara projekt i samma

11:46

organisationer

11:48

Det är här vi ställer frågan om vi kan

11:50

Accelerera

11:51

projekt i den givna organisationen och

11:54

Det enda sättet

11:55

Att vi kan vad ska jag säga mäta

11:59

Att vi jag vet inte vad du jag borde

12:02

Säg

12:02

Mät om vi påskyndar ett projekt

12:05

är att jämföra det

12:06

Med jämförbara projekt och vi har

12:08

jämfört

12:10

Det projekt som vi har drivit i en

12:11

given organisation

12:13

med typiskt tre andra projekt i

12:16

samma organisation och resultatet är

12:18

här

12:18

Runt 63 procent presterar bättre

12:23

än jämförbara projekt i samma

12:25

organisation

12:26

Typiskt mäter vi på olika

12:28

Parametrar till exempel

12:31

Förbättra kvaliteten och sedan jämför vi

12:33

vad kvalitetsförbättringen har varit

12:35

Med andra projekt som du senare kommer att se

12:38

Exemplet

12:39

från linux som anna kommer att presentera för

12:43

us

12:45

Om vi sedan tar de två dimensionerna och

12:48

sätter ihop dem

12:50

Då har vi en matris här

12:53

där matrisens x-axel är

12:56

är ett framgångskriterium och y-axeln

13:01

är i vilken grad har vi kunnat

13:03

Accelerera projekt det är en

13:07

mikrofon på kan vi be personen att

13:09

Stäng av mikrofonen

13:11

Välkommen att stänga av mikrofonen

13:16

Så vi har dessa två axlar, vi har

13:18

förmåga att accelerera

13:20

Och vi har framgångskriterierna och om

13:23

kartlägger vi

13:24

alla projekt i denna matris här

13:27

Då kan du se

13:28

Om det både accelererar projektet och

13:32

uppfyller framgångskriterierna då vi

13:35

kan se en viss förbättring från att använda hälften

13:37

Dubbel metodik

13:39

Och vi kan säga alla gröna projekt

13:41

är i vad vi kallar sweet spot

13:44

där vi tycker att det är relevant att titta på

13:46

hur man använder den

13:47

halv dubbel metodik det är där

13:49

halv dubbel metodik

13:51

har visat sig vara framgångsrik har vi också

13:53

att inse

13:54

att vi har fyra projekt som visas med

13:58

Röda projekt nere till vänster

14:01

Nedre hörnet som inte var framgångsrika

14:04

så naturligtvis är halv dubbel inte det heliga

14:06

grail

14:07

halv dubbel arbetar på vissa projekt och

14:09

det fungerar inte på andra projekt

14:12

Så om vi tar en titt på dessa projekt

14:14

vilka

14:15

är gröna och vi har en som är gul

14:17

Det beror på det

14:18

Vi saknar data för den här gula

14:20

projekt har vi helt enkelt inte

14:22

dimensionen av vårt accelererande projekt

14:24

Men om du fokuserar på projekten här

14:27

som är gröna då kan vi säga vad som är

14:31

Egenskaperna hos dessa projekt

14:33

Varför är de i vad vi kallar den söta

14:35

Punkt

14:42

Och här har vi försökt att titta närmare på

14:44

dessa projekt och se vad som är

14:46

Vad vad vad vad gör dessa projekt

14:48

uttryck

14:49

för det första vilken typ av projekt

14:51

Typer vi talar om och vi kan

14:53

se det

14:54

projekt för försörjningskedjan projekt för lager

14:57

Produktion

14:58

Projekt här hälften dubbel metodik

15:00

fits

15:01

Snyggt vi har en hel del exempel här

15:04

där det fungerar

15:05

Riktigt bra då det också fungerar inom

15:08

itt

15:09

Projekt e-handel informationssystem

15:12

Projektområdet och jag tror att det är

15:14

Ganska naturligt att vi har sett det

15:16

Dessa agila hybridmetoder

15:19

Arbete inom detta område så detta är mer eller

15:21

mindre bara en bekräftelse på vad vi

15:23

alltid

15:23

Redan vet då det också fungerar inom

15:26

Marknads- och produktutvecklingsområdet

15:28

organisation och kedjor

15:29

industriella robotar så åtminstone inom

15:32

dessa områden

15:33

Det verkar fungera vi kan också säga

15:36

gå tillbaka till den här bilden som några av

15:39

De

15:40

Röda projekt som inte fungerar är vad

15:43

Du kan kalla stora

15:44

Tekniska projekt här har vi inte

15:46

kunnat göra

15:47

få så bra resultat så det finns några

15:50

Områden där halv dubbel metodik

15:52

arbetar

15:52

och andra områden där det inte fungerar så

15:54

väl

15:55

Vi har också tittat på vad som är

15:57

projektens varaktighet

15:59

Där du där det fungerar och det är

16:02

Cirka 4 till 18 månader

16:04

och relaterat till projektets komplexitet

16:08

och här använder vi ipma-skalan ett till

16:10

fyra

16:11

vilket några av er kanske känner till om ni är

16:14

certifierad för

16:16

ipma projektledare sedan intervallet här

16:19

är mellan

16:20

1,3 till 3,9 och huvudsakligen mellan 1,8 och

16:24

2.4

16:26

Vilket jag kommer att kalla sista medium komplexitet

16:30

Projekt som andra typer som vi har

16:32

varit igång med

16:33

halv dubbel så nu har du en

16:36

förståelse för hur framgångsrikt detta

16:40

projekt vad är förmågan att

16:42

Accelerera projektet

16:44

och slutligen vilka projekttyper som har varit

16:46

arbetar och har varit

16:48

Presterar bra med halv dubbel

16:51

Metodik

16:53

Sedan springer jag till nästa minty meter

16:56

[Musik]

16:58

Scoring där jag skulle vilja veta hur

17:00

Framgångsrikt

17:01

Är projekten i din organisation

17:04

Så jag ska bara gå vidare här

17:08

Så nu måste du poängsätta hur framgångsrik

17:11

är projekt i din organisation och av

17:13

Självklart måste det vara ditt bästa

17:15

gissningsvis så är det mer eller mindre precis vad du

17:18

tänker

17:19

Tro att det är

18:06

Okej, det ser ut som att vi har ett medelvärde

18:09

kring 25 till 50 procent, vilket bekräftar

18:13

Vad jag tycker

18:15

Industrins uh-mätningar säger också

18:18

så det är det är det är svårt att komma upp till

18:21

50 till 75

18:23

men var återigen försiktig med detta

18:25

Diskussion eftersom

18:26

Hur mäter man om ett projekt är

18:28

framgångsrikt eller inte

18:30

Det är en svår diskussion så jag

18:33

tror att vi har förenklat diskussionen

18:35

mycket här

18:36

men det ger åtminstone en mycket

18:40

grov indikation på saker och ting sedan går jag

18:43

Tillbaka till

18:44

Presentationen här

18:48

Och det kommer jag att göra

18:52

överlämna till Anna och sedan ge henne

18:56

Kontroll över presentationen så nu

19:00

Nu bör du vara

19:01

Kan du göra din presentation om

19:04

Llena

19:04

fall ja tack pierre

19:08

och vi har lagt till några fina ritningar

19:11

här

19:12

På skärmen eller är det bara min skärm

19:15

Med dessa svarta och röda ritningar

19:20

Jag vet inte vad som hände men vi kan

19:23

Vi kan hantera vi kommer att göra med dem i

19:26

presentationen

19:27

och det handlar nu om linux som

19:30

Vi har tagit med för att ge dig

19:34

Det fanns en gul en

19:37

En bild av vad som händer bakom

19:40

Scen

19:41

Så för att ge dig en

19:44

översikt över forskningsprocessen

19:48

Bakom alla fakta och siffror som

19:50

Pierre presenterade vi kommer nu

19:53

zooma in och

19:56

och zooma in och gå igenom lina-fallet

20:03

Så låt oss se om jag kan

20:06

Ja, jag kan hoppa till nästa bild

20:10

Så Linux är en pilotorganisation

20:13

Huvudkontor på annan plats som du kan se i

20:15

Bilden

20:17

Har 1200 anställda i Danmark och

20:20

mer än 2

20:21

000 globalt och representerade i 35

20:24

länder

20:25

och har produktionsanläggningar

20:28

I och utanför Danmark

20:32

Vad de gör är att de skapar

20:35

elektrisk linjär

20:36

Aktuatorlösningar för att skapa

20:39

rörelse i en mängd olika

20:41

Ansökningar från

20:43

Hälso- och sjukvårdsbranschen ser du ett exempel på

20:46

Nere här i

20:47

en sjukhussäng och

20:50

Landbruk komfortmöbler och

20:53

Kontor

20:54

interiör som till exempel den

20:57

desk som många av oss har i vår i vår

21:00

Kontor

21:01

att du kan lyfta upp

21:04

och det är här pilotprojektet finns

21:07

placerad

21:10

Se om jag kan hoppa glida det är lite

21:13

bit

21:13

Sakta men förhoppningsvis

21:19

Ja där är vi pilotprojektet

21:22

I pilotorganisationen lina den

21:25

scopus

21:26

specifikation design sourcing

21:29

installation

21:30

och driftsättning av en gummibaserad

21:32

automatisk cell

21:33

i produktionsanläggningen och i

21:37

Svar på frågan varför

21:38

Frågan är att öka produktionen

21:40

Kapacitet

21:41

I detta fall är det att tredubbla

21:43

Kapacitet

21:45

i produktion och

21:48

Vad mer är att detta pilotprojekt

21:52

är ett svar på lärdomar från fem

21:55

tidigare

21:56

Automationsprojekt och detta är

21:59

viktigt eftersom

22:02

vad de har lärt sig under de tidigare

22:03

Projekt är bland annat

22:06

att det tar mycket tid att installera

22:09

Detta

22:10

den här robotbaserade automatiserade cellen

22:14

Och de vill öka den tid som spenderas

22:16

22:17

projektet och det är deras motivation för

22:20

att engagera sig i

22:21

halv dubbel och därför genomför de

22:24

Den halva dubbeln

22:25

Metodik för att minska tidsåtgången

22:30

Det är också viktigt för en annan sak

22:32

Och det är

22:34

Det är liksom det idealiska fallet för att

22:37

visa

22:38

Eftersom vi har tre referensprojekt

22:41

som är tidigare försök att göra samma sak

22:45

vilket framgår om vi vänder oss till nästa

22:50

Sliden här visar dig

22:54

Metoden bakom den halva dubbeln

22:57

Forskning

22:58

Det är ett multipelt och jämförande fall

23:01

Studie

23:01

Betyder att vi har olika projekt

23:04

Inom

23:05

olika organisationer som vi jämför

23:08

och vi vill att dessa jämförelseprojekt ska

23:12

vara

23:12

så lik piloten som möjligt

23:15

Projekt

23:15

Så i detta fall med linac där de

23:18

har

23:19

Som samma projekt en

23:23

just i en annan cell tidigare

23:26

Det är lite som en idealisk uppställning

23:29

Från forskning och metodik

23:31

Perspektiv

23:33

Den här figuren visar i princip hur du

23:36

att när vi går in i en organisation vi

23:39

ha pilotprojektet

23:40

där metodiken för halv dubbel är

23:43

genomförd

23:45

Och sedan har vi en pool av referenser

23:47

Projekt

23:48

så helst har vi tre referenser

23:50

Projekt

23:51

Så här ser det ut i de flesta av

23:54

Pilotorganisationer vi har ett kort

23:56

Projekt och sedan tre referenser

23:58

Projekt som är så lika som möjligt

24:00

till pilotprojektet och man skulle kunna argumentera

24:02

Väl

24:03

alla projekt är unika så det gör det inte

24:05

Vänligt att jämföra

24:07

Och du kan säga ja det är sant men det

24:09

Är också sant att vissa projekt

24:11

är mer lika än andra projekt

24:14

och här är det vårt mål att typ av

24:16

skapa en referensgrupp

24:18

eller du skulle kunna säga en kontrollgrupp till

24:19

vilket vi kan jämföra

24:21

Det enda pilotprojekt som vi du

24:24

skulle kunna säga ge den halva dubbla medicinen

24:26

För att säga väl om allt annat

24:29

är lika

24:30

Vid sidan av de metoder som är införlivade

24:32

av metoden med en halv dollar

24:35

Vi kan se att det är logiskt att dra slutsatsen

24:38

Att vi kan se

24:39

Om projektens resultat är

24:42

olika

24:42

Det är rimligt att dra slutsatsen att orsaken

24:45

de är olika kommer från

24:46

Praxis

24:47

därav metodiken

24:53

Ja och det är upplägget men vi har också

24:57

behöver

24:59

Hämta data för att bekräfta att detta är

25:02

Om detta faktiskt är fallet

25:05

Så vad vi gör är att vi samlar in data

25:08

och en

25:09

Många olika parametrar bland annat

25:11

Dessa

25:12

Fyra proxyservrar som du ser här är praktiska

25:15

Resurser

25:16

I termer av timmar projektkostnader

25:20

I termer av pengar här mätt i

25:22

danska kronor

25:23

och sedan tre fullmakter från diamanten

25:27

modell

25:28

inklusive nyhetstakt och teknik

25:32

och slutligen komplexitet inklusive

25:34

Miljö

25:35

Uppgifter och organisation och sedan poängsätter vi

25:39

alla projekt så pilotprojektet

25:41

och de tre referenserna

25:42

Projekt på dessa proxies

25:45

och sedan slutligen härleder vi

25:48

en sammansatt proxy för varje projekt så

25:52

Vi säger

25:53

När vi tittar på dessa fyra proxyservrar, hur

25:55

är

25:56

Detta enskilda projekt jämfört med

25:58

andra projekt hur stora

26:00

och omfattande och komplex är den

26:03

jämfört med de andra

26:04

och här kan vi se att piloten

26:06

Projektets resultat tre

26:08

vilket är en medelhög poäng så 2 och 3 skulle

26:11

vara medelhög

26:12

och det är naturligtvis en optimal

26:15

lösning ur forskningens perspektiv

26:17

Vi skulle inte vilja vi skulle inte föredra det

26:19

Pilotprojektet är mycket litet

26:22

eller det största projektet jämfört med det

26:24

referensgrupp eftersom då

26:26

En hel del annat um

26:29

Omständigheter som skulle kunna förklara

26:32

Prestationsskillnad som vi ser

26:33

Detta är alltså ett mycket bra exempel på en

26:36

Perfekt fall skulle man kunna säga i

26:38

Forskningsperspektiv eftersom piloten

26:39

Projektets resultat

26:41

Medium tre

26:45

26:48

Bra när vi har

26:51

Det under kontroll vi tittar på

26:54

Två saker så tid och

26:57

Effekt här

27:00

Du kan se tiden för piloten

27:02

Projekt som

27:04

mäts i dagar så det pågår i

27:07

321 dagar och du kan se den tid som spenderats

27:11

i dessa tre

27:12

hänvisa till projekt som varar från 354

27:16

dagar till 465 dagar

27:20

så baserat på

27:24

dessa uppgifter drar vi slutsatsen att piloten

27:27

projekt

27:28

Har kortast tid är snabbast

27:30

projekt

27:32

Därefter tittar vi på påverkan

27:36

Eftersom det är målet för

27:39

halv-dubbel metodik

27:41

att öka

27:45

Hastighet och effekt och i detta fall

27:48

Vi har mätt effekterna

27:52

på grundval av upplevd prestanda på

27:54

Nio parametrar

27:56

Så dessa nio parametrar identifieras

27:59

tillsammans med

28:01

projektägare och projektledare i

28:03

organisation som känner till pilotprojektet

28:05

men även referensprojektet så

28:07

De har tillsammans med oss identifierat

28:10

Nio p

28:11

Parametrar som är viktiga inte bara

28:14

för pilotprojektet

28:15

men även för referensprojekten och

28:18

Då har vi gjort detta

28:19

Fokusgruppintervju där vi har

28:22

diskuterat

28:22

hur får projektet poäng på dessa

28:26

Parametrar

28:27

Och du kan se att den mörka linjen

28:30

Här är pilotprojektet

28:34

och det överträffar de tre referenserna

28:36

projekt på

28:38

Sju av de nio parametrarna

28:41

Den har högst poäng på alla utom

28:44

från

28:44

två där en referensprojektpoäng som

28:48

Hög som pilotprojektet så baserat på

28:51

dessa uppgifter

28:52

Vi drar slutsatsen att pilotprojektet har

28:54

den största effekten

28:58

och det är den relativa

29:02

Jämförelse sedan gör vi också en absolut

29:05

Jämförelse så att vi tittar på piloten

29:07

Projekt

29:08

i sig själv eftersom det också hänvisar till

29:11

halv dubbel

29:12

Syftet är att öka

29:14

framgångsfrekvensen

29:15

av projekt i Danmark som vi vill titta på

29:19

på framgångskriterierna och till vad

29:21

grad

29:22

De är uppfyllda i detta projekt så

29:25

Här kan du se

29:26

de fyra målen de fyra framgångarna

29:28

Kriterier identifierade

29:30

och här kan du se status för

29:33

projektet

29:34

När det är avslutat nu kommer jag inte att gå in på

29:38

Detaljera men visa dig

29:41

Slutsatsen så baserad på en

29:44

utvärdering av projektets status

29:47

När det är

29:48

slutade är det rimligt att dra slutsatsen att

29:51

pilotprojektet uppfyller

29:52

några av dess framgångskriterier

29:56

Så tillsammans har vi dessa två

30:00

Perspektiv vi har den relativa

30:02

prestanda och vi kan se att

30:04

pilotprojektet är både

30:05

snabbare och har större effekt än alla andra

30:07

Tre referensprojekt

30:09

Och sedan har vi det absoluta

30:11

Perspektiv där vi ser

30:13

att pilotprojektet uppfyller några av

30:15

dess framgångskriterier

30:18

Och det är de två dimensionerna så nu är jag

30:21

kan ta dig tillbaka till bilden

30:23

paret presenterade denna matris och berättade för dig

30:26

att det är därför

30:28

Vi placerar Linac här uppe eftersom på

30:31

horisontell

30:32

axeln har vi framgångskriterierna och

30:35

de är delvis uppfyllda

30:36

vilket innebär att det är här i mitten och

30:39

på den vertikala axeln

30:41

Vi har den accelererande graden till

30:44

vilket projektet kan accelerera

30:47

och här får det höga poäng så det har höga

30:50

Effekt och den är snabbare än

30:52

referensprojekt

30:54

Och det är därför vi placerar

30:57

linux här uppe och visar dig detta vi

31:00

i grund och botten gå

31:01

Genom en intern bänkgnista

31:04

så vi tittar på projekt inom samma

31:07

organisation

31:08

och jämföra dem med externa

31:10

benchmarking där vi

31:12

här tittar på olika projekt i

31:14

olika organisationer

31:18

förhoppningsvis ger detta dig en bild av

31:20

av forskningen

31:22

Processen och grunderna bakom resultaten

31:27

och med det kan jag nu ge tillbaka till

31:30

ord och mus till dig här

31:34

så ja jag har tagit tillbaka kontrollen över

31:37

presentationen

31:38

och nu har vi gått igenom några

31:42

Overgripande resultat ungefär hälften dubbelt

31:46

Projektet och och den halva dubbeln

31:47

Metodik och Anna har visat dig

31:51

En del av hur vi arbetar med ett specifikt fall

31:53

och varför vi positionerar ett specifikt fall

31:56

På denna matris eller figur som hon just

31:59

visade oss

32:00

Nu kommer vi att köra in i en frågestund

32:04

där ni har möjlighet att ställa frågor till oss

32:06

Frågor om

32:07

den forskning vi har gjort och den

32:09

Fråga vad du vill göra så

32:12

byt bara till mentimeter igen och här

32:15

Vi kommer att Vi kommer att Du kommer att kunna fråga

32:19

Frågor så nu kan du bara börja fråga

32:22

Frågor och och och anna och jag

32:25

kommer att starta

32:26

Besvara de frågor som är

32:28

som dyker upp på den här skärmen

32:31

Från att använda mentimeter så bara

32:35

Gå vidare med din fråga så kommer vi att

32:37

se hur många vi kan

32:39

Svarar förhoppningsvis på några av dina frågor

32:41

Till vår

32:42

forskning så fortsätt gärna

33:08

33:13

okay ja uh jag kan gå tillbaka till

33:16

presentation

33:17

och visa dig detta och sedan kan vi gå vidare

33:19

Tillbaka till

33:21

Jag ska bara visa dig en liten stund så ska jag

33:24

gå tillbaka många bilder ja

33:28

Så de projekttyper som var

33:30

framgångsrika levererades i lager

33:32

Produktionsprojekt

33:34

Det var det projekt e-handel dessa

33:37

mer mjuka projekt det var marknad och

33:40

Projekt för produktutveckling

33:41

organisatoriska kedjor

33:43

Industriella robotar och om vi tittar på

33:46

Projekt

33:47

De sällsynta projekt som inte var

33:49

framgångsrika

33:50

Det handlar i allmänhet om det sista

33:53

Teknik

33:55

Projekt sist

33:57

[Musik]

33:58

Till exempel gjorde Grunt en ny pump

34:01

var ett av fallen

34:02

vilket inte fungerade nova science det

34:05

var en innovativ

34:06

innovationsprojekt som de stoppade

34:08

Eftersom det nya enzymet som de utvecklade

34:11

inte var tillräckligt framgångsrikt på marknaden

34:13

Så dessa är de

34:14

Övervägandena om vilket projekt

34:17

Två typer fungerar och vilka fungerar inte i

34:19

Har också att säga

34:21

att vi ser fler projekttyper

34:23

som arbetar med halv dubbel metodik

34:26

men vi har inte slutfört forskningen

34:29

Med dessa projekt så det kommer att vara

34:31

dokumenteras i senare rapport och vi kommer att

34:34

publicera en ny rapport under första kvartalet

34:36

av 2021 där vi kommer att presentera några av de

34:39

nyare resultat

34:40

Sedan går jag tillbaka till q a-sessionen

34:43

Där kanske du kan gå tillbaka

34:45

bara för att lägga till några kommentarer ja

34:50

Eftersom vi hade den vi också hade

34:53

Siemens vindkraft där nere ja

34:56

Ja, det är också en stor konstruktion

34:58

projekt och vad som också är vanligt bland

35:01

De här två projekten är att de är

35:03

Större projekt jämfört med de andra

35:05

Projekt

35:06

Så storleken spelar också roll och du kan också

35:10

Säg här att de är

35:11

De första projekten i detta experiment

35:15

så kanske det också har en förklaring i

35:18

det

35:19

Ja, det kan finnas många förklaringar och

35:21

Jag kanske ska ta de andra frågorna

35:23

Om

35:24

Har du hanterat en eventuell horisont

35:26

Effekten och den

35:28

Svaret är nej, vi kan inte hantera det

35:30

Eftersom

35:32

Det är klart att om du går in i en

35:34

organisation du kommer

35:36

Med konsulter och du kommer med

35:38

Forskare

35:39

Då kommer du naturligtvis att ha en slags

35:41

Häst på effekten

35:42

På projekten så så svaret är

35:46

Nej vi kan inte hantera houghton-effekten

35:48

Och jag är helt säker på att det finns en del

35:50

ett slags hortoneffekt

35:51

Men å andra sidan kan vi se att

35:54

projektet fungerar

35:55

så andra organisationer kan också

35:57

involvera konsulter för att hjälpa dem att göra

35:59

projekt om de vill göra det och om

36:01

Projekt är tillräckligt viktiga

36:03

men det är helt rätt att säga horton

36:06

Effekt är en av de saker vi redan

36:08

har

36:08

specificerat i begränsningarna i

36:10

rapport som vi har publicerat

36:12

Förra sommaren då det finns en annan

36:15

Fråga över här

36:17

Det är har du några resultat länka

36:19

olika delar av

36:21

Metoden till tid eller effekt

36:23

Resultat som

36:24

Det låter mig se att det gör en av

36:26

elementen

36:27

Ja, vi har Ja, vi har lite mer

36:30

Detaljerade resultat om

36:32

hur saker är relaterade till olika

36:34

praxis och till de olika områdena

36:36

Inom

36:37

Effektflöde och ledarskap

36:40

Vi hade inte tid att göra det idag

36:43

för att

36:43

då borde vi ha fokuserat huvudsakligen på

36:45

den praktiska delen men i själva verket är vi

36:47

gör

36:47

olika typer av statistisk analys

36:50

Och om du av någon anledning är

36:52

intresserad av dessa resultat

36:54

skriv gärna och maila till mig så kan vi

36:56

kan ta ett möte och online-möte

36:59

där jag kan förklara det mer i detalj

37:00

Vi har helt enkelt inte tid

37:02

att göra det idag men vi har resultat i

37:04

I det området också ja

37:06

Därefter kortfattat

37:10

minns från hög nivå hög nivå

37:13

Forskningsresultat

37:15

Broschyr som vi publicerade förra året

37:18

Förra året tror jag att det var 2018

37:23

Vi kunde se baserat på resultaten att

37:24

vi hade vid den tidpunkten

37:26

att vi hade alla tre grundprinciperna

37:30

uh som representeras som kraftfulla metoder

37:34

Menar att de var

37:36

i de framgångsrika projekten så båda

37:39

från kärnan från påverkan och från flöde och

37:42

från ledarskap

37:43

Så det är ett resultat som säger dig att

37:46

Det

37:47

Möjligen kan du inte ta bara en av de

37:49

Element men men

37:50

Vi måste ha alla tre och även

37:54

Vi kan också säga att rapporten kommer att

37:56

publicera

37:57

I q1 2021 kommer det att finnas ett kapitel

38:01

Om en mer statistisk analys av alla

38:04

praxis och hur den förhåller sig till

38:06

olika typer av projekt

38:08

Så vi arbetar verkligen med det

38:10

Område sedan finns det en annan fråga

38:12

I mitten här säger vi halv två

38:15

fördubbla

38:16

Projektet fick poäng på två av sju

38:18

Parametrar

38:19

Samma som kontrollprojekt kan du

38:22

Utveckla jag tror att det är en fråga till

38:24

Du och

38:26

Ja, så det halva dubbelprojektet fick poäng

38:29

På två av sju primära är samma som

38:31

Kontrollprojekt kan du utveckla

38:34

Ja, så vad vi såg var på sju av de

38:37

nio

38:39

Parametrar pilotprojektet överträffade

38:42

referensprojektet

38:43

så det fick högre poäng på sju av de nio

38:46

Parametrar

38:47

och sedan fick den lika poäng på två av dem

38:50

38:50

I två fall ett referensprojekt

38:53

vilket inte är samma sak så det är två

38:56

olika referensprojekt

38:58

fick lika högt betyg som pilotprojektet

39:02

och och anledningen anledningen till

39:06

Den där poängsättningen kan jag inte gå in på i detalj nu

39:10

men om du är intresserad

39:14

skriv ett mejl till mig så kan vi prata mer om det

39:16

mer

39:18

Därefter ställs frågan om det är

39:20

Projekt korsvis utvärderade mellan

39:22

Företag

39:23

Jag är inte säker på vad du menar med

39:24

korsutvärdera eftersom

39:26

Sättet vi gör det på är att vi har en

39:28

standardiserad utvärderingsmall som vi

39:31

använder för alla projekt

39:32

Båda projekten som har varit igång

39:35

halv dubbel metodik

39:37

Och de projekt som just har avslutats

39:39

genomförts på normalt sätt i företaget

39:41

Så det är exakt samma sätt som vi använder

39:44

Samma

39:45

Protokoll eller förfarande för utvärdering av alla

39:48

Projekten och jag tror

39:49

I skrivande stund har vi mer än 70

39:52

Projekt

39:53

Vilket jag utvärderade så korset

39:55

Utvärdering

39:57

görs genom att vi är systematiska

40:01

använder samma utvärderingsmall och

40:03

utvärdering

40:04

Meso på projekten är jag inte säker på att jag

40:07

förstå ditt projekt

40:09

Frågan rätt så så du kanske

40:11

Utveckla dina frågor mer om du

40:13

känn inte att jag har svarat på det

40:15

Specifikt nog att det är allt

40:17

Rätt inte

40:18

Som vi förbereder projekt från olika

40:22

organisationer

40:23

så vi jämför bara projekten inom

40:26

en organisation

40:27

så detta pilotprojekt som du just såg

40:29

från lutande

40:30

Jämförs inte med

40:33

att referera till projekt i andra

40:35

organisationer nej

40:37

Nej, så är inte fallet, men vi jämför

40:39

alla pilotprojekt

40:41

I det övergripande systemet såg du just

40:43

Föreställ dig att både Anna och jag

40:45

visade sedan att det finns en fråga som säger

40:48

Detta och Gud har beskrivit en halv dubbel

40:51

Som en adriansk metodik i intervju

40:53

som en av mina studenter gjorde

40:54

expanderade att han såg det som att bygga vidare på

40:57

Det ideala

40:58

Det agila manifestet - håller du med om detta

41:00

Beskrivning

41:01

både ja och nej jag tror jag skulle ringa

41:05

halv dubbel en slags agil hybrid

41:08

Metodik för att jag tänker

41:09

Den tar vissa delar från agilt tänkande

41:12

Särskilt flödesdimensionen i hälften

41:15

dubbel

41:15

Är relaterat till vad du säger agile

41:18

manifest och agilt tänkande

41:20

men tänkandet om en projektledare

41:23

Projektägare

41:25

är mer traditionell projektledning

41:28

Och jag tror att jag just nu arbetar på en

41:30

papper tillsammans med en kollega

41:32

där vi gräver vidare i alla de

41:34

praxis och vi jämför dem

41:36

Med både klassiska metoder och agila

41:38

Praxis

41:39

Och jag skulle säga att du kan hitta inslag av

41:42

klassisk

41:43

Projektledning och agila projekt

41:45

Projektledning det är anledningen till att jag säger

41:46

Det är en agil hybridmetodik, tror jag

41:49

det

41:49

Det är skevt mot agilt tänkande

41:52

men det finns fortfarande också en del traditionella

41:55

Element

41:56

I halv dubbel metodik så tror jag

41:58

Det är det bästa sättet jag kan uttrycka det på

42:00

och även den här diskussionen om är en

42:03

agil metodik eller inte jag tror att det är en

42:05

Det är det är en slags religiös

42:07

Diskussion som jag tycker är intressant

42:09

är

42:10

Vad fungerar i den organisation som

42:12

Typ av metoder du bör använda

42:14

Så dina projekt är framgångsrika det är

42:17

Den viktiga frågan du måste ställa

42:18

inte om det är agilt eller inte agilt eller

42:22

klassiskt eller inte klassiskt

42:23

men det är åtminstone min synpunkt

42:25

Relaterat till detta

42:29

Ja, några ytterligare frågor

42:33

Det finns fortfarande tid för fler frågor

42:38

men det behöver inte vara fler

42:39

Frågor men

42:42

något sätt om om det är

42:45

inte fallet jag tror att jag kommer att gå tillbaka till

42:49

uh okej se chattar okej jag ska bara se

42:53

[Musik]

42:56

Chatt

43:02

Hur bedömer du risken för att

43:04

Framgångsgraden för projektet kan vara

43:06

uppringd av

43:07

Parametrar som du inte har övervägt

43:09

Det är absolut ett fall

43:12

Det är det är svårt det kallas

43:16

Det kan bero på många saker att en

43:19

projekt

43:20

Vad ska jag säga är framgångsrikt och vi

43:23

är fullt medvetna om det

43:24

Det är förmodligen inte bara det att du använder

43:27

halv dubbel metodik det kan vara en

43:29

många kontextuella faktorer

43:31

men jag tror inte att vi kan komma närmare det

43:34

än att försöka jämföra

43:36

projekten med liknande projekt i

43:38

Samma organisation

43:39

så det är det bästa sättet vi kan försöka

43:42

komma till

43:42

Ett klassiskt experiment i en vetenskaplig

43:45

väg

43:46

så men men jag håller med dig vi kan inte säga

43:49

Säkert

43:50

Vi kan inte tala om ett orsakssamband

43:52

Samband mellan

43:54

praxis och framgångsrika projekt som är

43:56

en av begränsningarna

43:58

vilket du alltid ser i dessa sociala

44:00

Vetenskap

44:01

Jämförelser som vi gör ja

44:06

Därefter denna låt mig se denna har du

44:09

försökte använda halv dubbel i din egen

44:10

Forskningsprojekt

44:11

Ja, vi använder halv dubbel varje

44:15

dag

44:15

I våra forskningsprojekt och den

44:18

Erfarenheten är att vi kan använda en halv

44:20

dubbel

44:22

I våra forskningsprojekt finns det också

44:24

ingenting i halv dubbel

44:26

Vilket hindrar oss från att använda det igen är

44:29

mycket viktigt i half double att titta på

44:31

Lokal översättning där du översätter

44:33

Den halva dubbelmetodiken till den

44:36

specifik

44:37

omständigheter som du har i din

44:38

organisation och dina projekt

44:40

men hela halva dubbla projektfasen

44:43

3

44:44

använder halv dubbel själv och vi är

44:46

använder spegel till exempel för visuell

44:48

Planering

44:49

och det fungerar ganska bra och det fungerar

44:51

Riktigt bra för forskningsprojekt

44:54

Ja, även om vi inte har undersökt det

44:57

Det är fortfarande jag kan bara säga från vår egen

44:59

erfarenhet som vi kan använda den inom

45:01

utan några problem ja har du

45:05

Utvärdera effekterna av halv dubbel och

45:07

Projektportfölj

45:08

Ja, det är en annan diskussion

45:14

Jag tror att det är uh

45:18

Jag har bara en liten fråga

45:22

Jag tar frågorna om har du

45:25

Utvärderat effekterna av half double på

45:27

Projektportföljstyrning och

45:29

och svaret är egentligen inte vi har

45:32

Vissa

45:33

Inledande utvärderingar om

45:37

Portföljnivån men vi har inte

45:40

Samma typ av

45:42

Vad ska jag säga utökad forskning

45:44

Resultat som vi har på projektnivå

45:47

Och jag tror också att du måste

45:50

förstå att på portföljnivå

45:52

Min uppfattning skulle förmodligen vara att inte alla

45:56

projekt i portföljen skulle kunna drivas

45:58

Och har du dubbla projekt måste du

45:59

Välj

46:00

De projekt som förmodligen är mest

46:03

viktiga för dig

46:04

och sedan köra dem som halv dubbel eftersom

46:07

Det är där du verkligen behöver

46:08

Ha framgång och du behöver verkligen

46:11

Accelerera projektet

46:12

Det skulle vara min uppfattning men återigen har jag

46:14

att förklara att vi

46:15

Vi har inte detta Vi har inte något

46:18

Specifika forskningsresultat som är mer

46:20

Så som jag ser det från

46:23

involvering vi har mer allmänt

46:37

Okej, jag tror att vi mer eller mindre

46:41

har täckt de frågor som uh

46:45

Det finns en där uppe här har du

46:47

Några resultat som länkar dit

46:51

nej inte den gör du utvärdera vad nah

46:55

Utvärderar du vilken nivå av projektet

46:56

Metodik som organisationen har tidigare

46:59

Det kan tyckas självklart att sätta hälften

47:01

dubbel ovanpå en låg

47:03

Ingen metodik och en mycket bra

47:05

Utvecklad metodik skulle ge

47:06

olika resultat

47:09

Ja, ja, det stämmer först och främst

47:12

Vi ser inte

47:13

halv dubbel som en fristående metod

47:15

Vi förstår

47:16

halv dubbel som en metodik som sammanfogar

47:19

till de metoder du har i din

47:21

organisationer i förväg

47:23

Så att vi inte ser halv dubbel som en

47:25

fristående metod som är den första

47:27

ting

47:28

Den andra saken är att du är ganska

47:30

Rätt där kan vara

47:31

Många anledningar till att saker fungerar eftersom en

47:33

organisation som har

47:35

en högre mognadsgrad när det gäller att genomföra projekt

47:38

skulle förmodligen också ha en högre

47:39

framgångsfrekvens

47:40

Använder halv dubbel mr så du har rätt

47:43

Det finns så många

47:44

Saker som kan påverka effekten

47:47

Varför saker är framgångsrika eller inte

47:49

framgångsrik så ja

47:52

Det är något vi vi har berört det en

47:55

bit men vi har inte kunnat gå in på

47:57

Djup i själva verket skulle vi kunna

47:59

att gå in mer på djupet om denna punkt

48:01

Om vi

48:02

vill men vad vi inte gör har vi inte

48:04

gjort det hittills kanske en bra idé för vår

48:06

Nästa forskning

48:08

Rapport tack för denna input

48:21

vänster kommentar ja okej jag tror att vi

48:24

Mer eller mindre har uh täckt din

48:27

Frågor

48:29

Ja, då byter jag tillbaka till

48:31

presentation från denna uh

48:35

Nu måste vi bara gå vidare

48:50

Sedan ska jag bara försöka avsluta

48:53

Den här presentationen

48:57

Genom att försöka förklara lite om vad

49:00

gör vi forskningsmässigt

49:02

Med en halv fördubbling under de kommande två tre

49:04

år

49:05

För det första försöker vi stimulera

49:08

spridning och införande av

49:10

Halv-dubbelt ekosystem i Danmark

49:12

Regionalt i Europa och globalt så vi

49:15

är tungt

49:16

involverade i spridning och införande

49:18

och vi försöker följa

49:19

hur half double sprids och försöker

49:23

få några forskningsresultat om det för

49:25

Till exempel planerar vi en stor undersökning för att

49:27

skickas

49:28

Ut i oddsen och dit vi vill

49:30

Höra vad våra organisationer gör kommer att

49:32

ha dubbel

49:33

och det kommer också att ingå i rapporten

49:35

Vi kommer att offentliggöra

49:37

i första kvartalet 2021

49:40

Därefter fokuserar vi på att underlätta

49:42

internationellt forskningssamarbete

49:45

för att driva det halv-dubbla ekosystemet så att vi

49:47

vill att vi diskuterar

49:48

Med internationell forskare hur

49:52

Kan de se halv dubbel och hur kan vi

49:54

arbeta med

49:56

Vad ska jag säga stimulerande

50:00

Forskningsperspektiv och liknande

50:02

Detta

50:03

Och slutligen arbetar vi med en ny

50:06

område

50:06

där vi överväger hur vi kan göra vad

50:09

Skulle jag säga anpassa

50:11

halv dubbel metodik till klimat

50:13

Projekt så hälften dubbelt klimat

50:15

Var vi båda vill fokusera på

50:17

Uthållighet

50:18

och smidighet på samma gång tror jag

50:20

Det är ett ganska nytt område

50:22

Var vi alla behöver gräva väldigt mycket

50:26

I så fall är det mycket forskning som pågår

50:28

på och du kan följa vad vi gör

50:32

På det halvdubbla institutets webbsida

50:35

Alla våra rapporter kommer att publiceras här

50:37

Du kan alltid

50:39

Kontakta Anna och mig så hittar du oss

50:41

Våra namn på office university

50:44

webbplats så jag tror att det är mer eller mindre

50:48

Vår presentation för idag tack för

50:52

anmäler sig till denna session tack för alla

50:55

Vårt nöje

50:56

Frågor som jag sa att detta webinar har

50:59

inspelats så att du kan se det igen

51:01

Och du kommer också att få bilderna och

51:04

Mentee Meda-diskussion från danska

51:08

Projektledningsföreningen

51:09

så du bör kunna få få

51:12

Saker

51:12

Vi har diskuterat här så jag tror

51:16

Den sista bilden är att

51:18

Vi hoppas att vi snart ses igen i en annan

51:20

evenemang så tack

51:22

för att du deltog i detta