Webinar - Half Double Research

Les mer om forskningen bak Half Double, hvordan forskerteamet har sammenlignet prosjektene og forskningsresultatene.
Se video på Vimeo
webinar half double portfolio, how do we become agile at the portfolio level?

Webinar av Anna Gerstrøm Rode, Post Doc & Per Svejvig, lektor ved Aarhus Universitet, Institutt for ledelse.

Aarhus Universitet har evaluert 16 Half Double-pilotprosjekter for å kartlegge hvordan Half Double-prosjekter presterer sammenlignet med lignende prosjekter i de samme organisasjonene - og vi kan avsløre at Half Double fungerer!

Transskripsjon

Informasjon om webinaret: Webinar av Anna Gerstrøm Rode, Post Doc & Per Svejvig, lektor ved Aarhus Universitet, Institut for Ledelse

god ettermiddag og øh

00:03

Velkommen til dette webinaret

00:06

Om den halve doble og forskning jeg er

00:09

pierce wyveek og jeg er fra

00:11

Eik-universitetet dette seminaret vil være

00:14

presenteres av anna gast i'm wall and and

00:17

meg

00:18

Og jeg vil introdusere seminaret om noen få

00:22

minutter først av alt

00:25

Agendaen for dette

00:29

Omtrent en time seminaret er et

00:32

introduksjon hvor jeg vil

00:34

Forklar deretter hvordan vi skal gjennomføre seminaret

00:36

Det skal vi

00:37

ta en kort diskusjon om hva du

00:39

Kjennskap til den halve dobbeltmetoden

00:42

Så fortsetter jeg med å presentere helheten

00:45

Forskningsresultater fra prosjekthalvdel

00:47

Dobbelt så mange forskningsresultater som vi har så

00:49

Veit

00:50

etter fem års forskning så tror jeg vi

00:52

har ganske mange

00:53

og vi kan selvfølgelig ikke gå i dybden for å

00:55

Alt dette i

00:56

På et så kort webinar

01:00

Så vil Anna ta over og forklare en

01:03

spesifikt tilfelle

01:04

Og gå i dybden med et spesifikt tilfelle

01:08

Dette er linak, og det handler om en

01:10

Industrielle robotikkprosjekter

01:12

Som har brukt halvparten dobbelt

01:13

Metodikk og anna vil forklare

01:16

mer informasjon om

01:17

Hva ble resultatet av dette prosjektet

01:20

Hvordan sammenlignet vi oss med andre prosjekter

01:22

Og så videre

01:24

Etter Annas presentasjon vil vi ha en

01:27

q en sesjon der du får muligheten til å

01:29

komme med alle spørsmålene du har

.

01:32

kan tenkes å ha om

01:34

Halv dobbel og forskningsresultatene vi

01:36

har fra half double

01:38

Og til slutt vil jeg avslutte seminaret med

01:41

ser på veien videre for å si

01:44

Hva er veien videre sett fra en

01:46

Forskningssynspunkt

01:49

Så jeg vil grave meg ned i introduksjonsdelen

01:52

Men før det synes jeg det er riktig å

01:55

at du får høre litt om Anna

01:57

og meg selv, så Anna, kan du være så snill

02:00

Si noe kort om deg selv og

02:02

Ditt engasjement i half double

02:05

Ja, hei alle sammen, jeg heter

02:08

anna le gessenhall jeg jobber på

02:11

Avdeling for ledelse

02:13

På prosjekt halv dobbelt og jeg har vært

02:15

involvert

02:16

Siden 2016 er slutten av 16 begynnelsen satt

02:20

av 17.

02:23

Og jeg tror det er

02:26

Det er alt for nå, ja, og jeg er ps min

02:30

uke og

02:31

Jeg har gått på det gamle universitetet siden 2007.

02:35

Jeg har vært involvert i half double

02:37

Helt fra begynnelsen i 2014

02:40

Og jeg har vært forskningsansvarlig for

02:43

Prosjektet de fem årene det har vært

02:45

Kjør

02:46

Som et formelt prosjekt tror jeg det er mer

02:49

eller mindre

02:50

gir en introduksjon til anna og meg selv

02:53

Så jeg tror det er på tide å gå videre

02:56

Øh først og fremst litt viktig

02:58

Spørsmål om webinaret

03:01

Vi anbefaler at du slår av

03:02

Mikrofon og video

03:04

Fordi vi skal bruke en mentee-måler

03:08

for kommunikasjon med deg som

03:10

deltakere

03:11

Da vil jeg også forsikre meg om at du

03:14

vet at dette webinaret vil bli tatt opp

03:17

Så du vet at det er tilgjengelig i etterkant

03:19

Og det blir det

03:20

offentlig tilgjengelig vi vil bruke

03:23

mentimeter for for for

03:26

dette webinaret, og du kan enten bruke

03:29

app

03:30

Som du kan ha på smarttelefonen din eller

03:32

Du kan bruke nettsiden

03:35

wvwe mentee.com

03:38

så det er to måter du kan bruke minty på

03:41

Så avslutter vi med spørsmål og svar

03:44

Sesjon så

03:45

Hvis du har noen spørsmål, vennligst fortsett

03:47

Dine spørsmål

03:49

Klar for den siste delen av

03:52

webinar og

03:53

Og jeg skal se og prøve å svare, sir

.

03:56

Så mange spørsmål som mulig

04:02

Deretter noe generelt om

04:05

Forskning

04:06

Det er alltid begrensninger og

04:08

usikkerhet i forskning

04:10

Og det teller også for prosjektet

04:12

halv dobbel forskning

04:14

Så hvis du er interessert i hva som er

04:16

Begrensninger hva er usikkerheten

04:19

Deretter henviser vi deg til vår nyeste

04:21

rapport

04:22

Som ble publisert sommeren 2019

04:26

og det siste lysbildet i denne presentasjonen

04:29

har

04:29

uh en referanse til denne rapporten og det er

04:32

tilgjengelig på half double institute

04:35

Hjemmeside så det burde være ganske enkelt å

04:37

for å finne rapporten

04:38

Og hvis du er i tvil, så kan du

04:40

Kontakt alltid anna og jeg

04:42

men vi vil ikke gå inn på detaljer om hva

04:45

er begrensningene og usikkerheten

04:47

I dette korte seminaret eller webinaret

04:52

Så la oss begynne

04:55

Profesjonell del av dette webinaret

04:58

Når vi sier halvdobbel metodikk, sier vi

05:01

mener vi dette

05:02

Sirkel vist her hvor du har tre

05:05

kjerne

05:05

Elementer påvirker flyten og lederskapet ditt

05:08

Ha ni metoder du har

05:10

Ni verktøy og i det ytre laget

05:13

Du har en lokal oversettelse som betyr

05:16

Det

05:17

Du bør prøve å tilpasse metodikken

05:19

til din egen organisasjon og dine egne

05:22

prosjekter

05:23

Vi forventer mer eller mindre at du vet

05:27

Ha dobbel metodikk

05:29

Måske ikke i detalj, men i det minste har jeg

05:31

Hørt om det

05:32

Så vi vil ikke gå i dybden om hva

05:34

er halvparten dobbel metodikk det har

05:36

vært andre

05:36

webinarer i denne webinarserien der

05:39

Du har fått muligheten til å

05:41

vite noe om den halve doble og

05:44

Jeg tror også at mange av dere

05:46

vet noe eller noen av dere kanskje

05:48

Jeg vet til og med mye om half double

05:50

Så dette er ikke fokuset for seminaret

05:52

Vi sier bare at når vi nevner half double

05:55

Metode

05:56

Vi mener sirkelen her oppe med

05:58

tre

05:59

Kjerneelementer ni metoder ni toere osv.

06:03

men for å gi oss et uttrykk for hva

06:06

du vet om

06:08

Halv dobbel metodikk vi har en liten

06:10

uh

06:11

mentimeter spørsmål til deg

06:14

Så vær så snill å enten bruke appen

06:17

fra intimate eller gå til mendy.com og bruk

06:20

koden 51 5082

06:23

Og svar på hvilket kompetansenivå du har

06:25

tror du

06:26

er på for halvparten dobbelt du kan være en

06:29

Novise

06:29

avansert nybegynner kompetent dyktig

06:32

eller ekspert

06:33

okay vi har en ekspert god start god

06:35

Start

06:37

Så la oss se hvordan

06:40

Mange må det være

06:43

mer enn ja avansert nybegynner ja en

06:48

nybegynner

06:51

To besøkende nå

07:24

Og jeg vet at det er flere enn 11

07:26

deltakere så

07:27

Forhåpentligvis blir det

07:34

Seks ok

07:44

Jeg skal bare gi deg

07:48

15 sekunder til, så gjør jeg det

07:51

Gå videre

07:59

Jeg tror det er mer enn 14 så det er

08:02

Fortsatt en sjanse til å

08:04

for å delta på ditt nivå

08:08

Men jeg tror i hvert fall at vi mer eller mindre kan det

08:10

Konkludere fra dette lille

08:12

avstemning eller undersøkelse at det er mest

08:16

av dere som er nybegynnere eller viderekomne

.

08:18

Nybegynnere så jeg tror jeg vil

08:20

Fortsett fra nå av, så jeg går tilbake til

08:24

Den

08:25

Presentasjon her

08:29

Og så skal jeg begynne å snakke om hva som er

08:32

Samlede resultater av halvdobbelen

08:35

Metode

08:37

Først og fremst når vi begynte med halvdoble

08:40

Så sa vi til oss selv hva er det

08:42

Målet med å gjøre en halv dobbel og vi

08:44

Said

08:45

Målet var å halvere dobbelt så mye

08:47

definere

08:48

En prosjektmetodikk som kan øke

08:51

Den

08:51

Suksessrate for prosjekter mens

08:54

øke utviklingshastigheten for nye

prosjekter.

08:56

Produkter og tjenester

08:58

Så vi ønsker begge å fremskynde prosjekter

09:01

Og vi ønsker å øke suksessraten

09:03

Så det er ganske ambisiøst, så

09:07

Det var det som var utgangspunktet vårt da vi

09:09

startet halvveis doblet tilbake

09:11

2015.

09:14

Så i løpet av de fire første

09:18

fire eller fem år hadde vi vært involvert

09:20

I

09:21

16 ulike prosjekter der vi har

09:24

forsøkt å

09:25

Bruke halvdobbel metodikk slik at du kan

09:27

se mange

09:29

Navnene her oppe er bestefars navn plus

09:31

siemens lego

09:32

therma sier lina food service danmark

09:36

Nominerte

09:37

Mange selskaper, noen av dere

09:39

Sannsynligvis vet alle det

09:41

Hvor vi har vært involvert i forskjellige

09:43

typer av prosjekter

09:45

Fra et forskningssynspunkt har det

09:46

vært et fantastisk universitet

09:48

Hvem har vært ansvarlig for

09:50

Forskning, men vi har også involvert

09:52

Dansk teknisk universitet

09:55

Og Handelshøjskolen i København eller

09:57

cbs

09:58

Og så har det vært mye

09:59

utøvere også involvert i halvparten

10:02

Dobbelt

10:02

Og de har vært involvert i forskjellige

10:04

Samskapende aktiviteter

10:06

For eksempel er boken omtrent halvparten dobbelt så stor

10:09

Har vært en samskaping

10:10

Aktivitet, men la oss se hvilke resultater det ga

10:14

Vi får

10:15

Fra et overordnet synspunkt

10:19

Først og fremst spør vi oss selv om hva

.

10:21

I hvilken grad har prosjektene oppfylt

10:23

Suksesskriteriene for prosjektet

10:26

Så her måler vi hvor vellykket prosjektet er

10:29

prosjektet har vært

10:31

basert på de definerte suksesskriteriene

10:34

Og resultatet er her at 87 av de

10:37

pilotprosjekter

10:39

Har oppfylt eller delvis oppfylt

10:42

suksess

10:42

suksesskriterier eller et prosjekt og vi

10:45

tror at det er

10:46

ganske bra og det er viktig å

10:48

Husk her suksesskriteriene for

10:50

Prosjektene

10:51

Kan enkelt inkludere effekter

10:55

kpis som økning i kvalitetsøkning

10:59

Redusert salg

11:01

Feil i systemet osv. så det er det

11:04

Også

11:05

Utfallsmåling og typisk der

11:08

er 10 til 15 forskjellige

11:11

kpis som vi måler, så det var

11:14

Det ene av målene i hvilken grad

11:18

Kan vi øke antall prosjekter, og jeg tror det

11:21

Suksessrate på 87

11:23

Er bedre enn bransjestandarden

11:26

Selv om det kan være vanskelig å

11:29

sammenligne

11:29

Med andre standarder som Standish

11:31

Gruppe som har sendt inn forskjellige typer

11:34

av

11:34

suksesstiltak det andre punktet er

11:39

I hvilken grad har halvparten doblet seg?

11:41

Metodikken bidro til høyere

11:43

prestasjoner

11:44

enn sammenlignbare prosjekter i samme

11:46

organisasjoner

11:48

Det er her vi stiller spørsmålet om vi kan

11:50

Accelerere

11:51

prosjekter i den gitte organisasjonen og

11:54

den eneste måten

11:55

at vi kan hva skal jeg si måle

11:59

At vi jeg vet ikke hva du skal jeg skal

12:02

say

12:02

måle om vi fremskynder et prosjekt

12:05

Er å sammenligne det

12:06

med sammenlignbare prosjekter, og vi har

12:08

sammenlignet

12:10

Prosjektet vi har kjørt i en

12:11

gitt organisasjon

12:13

med vanligvis tre andre prosjekter i

12:16

den samme organisasjonen, og resultatet er

12:18

Her

12:18

Rundt 63 prosent gjør det bedre

12:23

enn sammenlignbare prosjekter i samme

12:25

Organisasjon

12:26

Vi måler vanligvis på forskjellige

12:28

parametere, for eksempel

12:31

Forbedre kvaliteten, og så sammenligner vi

12:33

Hva kvalitetsforbedringen har vært

12:35

Med andre prosjekter vil du senere se

12:38

Eksemplet

12:39

fra linux som anna vil presentere for

12:43

Vi

12:45

Så hvis vi tar de to dimensjonene og

12:48

setter dem sammen

12:50

Så har vi en matrise her

12:53

hvor x-aksen i matrisen

12:56

er et suksesskriterium og y-aksen

13:01

er i hvilken grad vi har vært i stand til å

13:03

Akselerere prosjekter, det er ett

13:07

Mikrofonen på kan vi be personen om å

13:09

Slå av mikrofonen

13:11

Vennligst slå av mikrofonen

13:16

Så vi har disse to aksene vi har

13:18

Evnen til å akselerere

13:20

Og vi har suksesskriteriene og hvis

13:23

kartlegger vi

13:24

Alle prosjektene i denne matrisen her

13:27

Så kan du se

13:28

Hvis det både akselererer prosjektet og

13:32

oppfyller suksesskriteriene, så

er vi

13:35

Kan se en viss forbedring ved å bruke halvparten

13:37

Dobbel metodikk

13:39

Og vi kan si at alle de grønne prosjektene

13:41

ligger i det vi kaller "the sweet spot"

13:44

Hvor vi mener det er relevant å se på

13:46

Hvordan bruke

13:47

Halv dobbel metodikk det er der

13:49

Halv dobbel metodikk

13:51

har vist seg å være vellykket, har vi også

13:53

å innse

13:54

at vi har fire prosjekter som vises med

13:58

røde prosjekter nede til venstre

14:01

Undre hjørne som ikke var vellykket

14:04

så selvfølgelig er en halv dobbel ikke hellig

14:06

grail

14:07

Halvt dobbeltarbeid på noen prosjekter og

14:09

det fungerer ikke på andre prosjekter

14:12

Så hvis vi tar en titt på disse prosjektene

14:14

hvilke

14:15

er grønne, og vi har en som er gul

14:17

Det er på grunn av det

14:18

Vi mangler data for denne gule fargen

14:20

Projektet har vi rett og slett ikke

14:22

dimensjonen av vårt akselererende prosjekt

14:24

Men hvis du fokuserer på prosjektene her

14:27

som er grønne, så kan vi si hva som er

14:31

Karakteristikkene ved disse prosjektene

14:33

Hvorfor befinner de seg i det vi kaller den søte

14:35

Punkt

14:42

Og her har vi forsøkt å se nærmere på

14:44

disse prosjektene og se hva som er den

14:46

Hva hva hva hva gjør disse prosjektene

14:48

uttrykk

14:49

Først og fremst hva slags prosjekter

14:51

Hvilke typer vi snakker om, og vi kan

14:53

Se det

14:54

forsyningskjedeprosjekter lagerprosjekter

14:57

Produksjon

14:58

Prosjekter her halvdobbel metodikk

15:00

Passende

15:01

Precis som vi har mange eksempler her

15:04

Hvor det fungerer

15:05

Ganske bra da det også fungerer innenfor

15:08

itt

15:09

prosjekt informasjonssystem for e-handel

15:12

Projektområdet, og jeg tror det er

15:14

Helt naturlig at vi har sett det

15:16

Disse smidige hybridmetodene

15:19

Arbeider på dette området, så dette er mer eller

...

15:21

mindre bare en bekreftelse på hva vi

15:23

alltid

15:23

Da vet jeg allerede at det også fungerer innen

15:26

Markeds- og produktutviklingsområdet

15:28

Organisasjon og kjeder

15:29

Industrielle roboter, så i hvert fall innenfor

15:32

Disse områdene

15:33

Det ser ut til å fungere, kan vi også si

15:36

Når vi går tilbake til dette lysbildet som noen av

15:39

De

15:40

røde prosjekter som ikke fungerer, er det som

15:43

Du kan ringe store

15:44

ingeniørprosjekter her har vi ikke

15:46

vært i stand til å

15:47

få så gode resultater, så det er noen

15:50

Områder der halvdobbel metodikk

15:52

fungerer

15:52

Og andre områder der det ikke fungerer slik

15:54

Vel

15:55

Vi har også sett på hva som er

15:57

Projektenes varighet

15:59

Hvor du hvor det fungerer, og det er

16:02

Omtrent 4 til 18 måneder

16:04

og knyttet til prosjektets kompleksitet

16:08

og her bruker vi ipma-skalaen en til

16:10

fire

16:11

Som noen av dere kanskje kjenner til hvis dere er

16:14

sertifisert

16:16

ipma prosjektleder så rekkevidden her

16:19

er mellom

16:20

1,3 til 3,9 og hovedsakelig mellom 1,8 og

16:24

2,4

16:26

Som jeg vil kalle siste middels kompleksitet

16:30

Projekt hvilke andre typer vi har

16:32

har kjørt med

16:33

halv dobbel så nå har du en

16:36

Forståelse av hvor vellykket dette

16:40

prosjekt hva er evnen til å

16:42

Akselerere prosjektet

16:44

og til slutt hvilke prosjekttyper som har vært

16:46

Arbeider og har vært

16:48

Godt resultat ved bruk av halvdobbelt

16:51

Metode

16:53

Så løper jeg til neste mintmåler

16:56

[Musikk]

16:58

Poengsummering der jeg gjerne vil vite hvordan

17:00

Vellykket

17:01

Er prosjektene i organisasjonen din

17:04

Så jeg skal bare gå videre her

17:08

Så nå må du score hvor vellykket

17:11

er prosjekter i organisasjonen din og av

17:13

Selvfølgelig må det være ditt beste

17:15

Så det er vel mer eller mindre bare det du

17:18

tror

17:19

tror det er det

18:06

Okay, det ser ut til at vi har et gjennomsnitt

18:09

Rundt 25 til 50 prosent, noe som bekrefter

18:13

Hva jeg tror

18:15

Bransjens målinger sier også

18:18

Så det er vanskelig å komme opp til

18:21

50 til 75

18:23

men igjen, vær forsiktig med dette

18:25

Diskusjon fordi

18:26

Hvordan måler du om et prosjekt er

18:28

suksessfullt eller ikke

18:30

Det er en vanskelig diskusjon, så jeg

18:33

tror vi har forenklet diskusjonen

.

18:35

Veldig mye her

18:36

men det gir i det minste en veldig

18:40

grov indikasjon på ting, så går jeg

18:43

Tilbake til

18:44

Presentasjonen her

18:48

Og det skal jeg

18:52

Gå over til Anna, og gi henne deretter

18:56

Kontroll over presentasjonen, så nå

19:00

Nå skal du være

19:01

I stand til å gjøre presentasjonen din om

19:04

lena

19:04

Ja, takk skal du ha, Pierre

19:08

Og vi har lagt til noen fine tegninger

19:11

Her

19:12

På skjermen eller er det bare skjermen min

19:15

Med disse svarte og røde tegningene

19:20

Jeg vet ikke hva som skjedde, men det kan vi

19:23

Vi kan klare oss, vi vil gjøre med dem i

19:26

Presentasjonen

19:27

Og nå handler det om linux som

19:30

vi har tatt med for å gi deg

19:34

a oh det var en gul en

19:37

Et bilde av hva som skjer bak

19:40

scene

19:41

Så for å gi deg en

19:44

oversikt over forskningsprosessen

.

19:48

Bak alle fakta og tall som ligger til grunn for

19:50

pierre presenterte vil vi nå

19:53

zoom inn og

19:56

og zoom inn og gå gjennom lina-saken

20:03

Så la oss se om jeg kan

20:06

Ja, jeg kan hoppe til neste lysbilde

20:10

Så Linux er altså en pilotorganisasjon

20:13

Hovedkvarter på annet som du kan se i

20:15

Bildet

20:17

Beskjeftiger 1200 ansatte i danmark og

20:20

mer enn 2

20:21

000 globalt og representert i 35

20:24

Land

20:25

og har produksjonsanlegg

20:28

I og utenfor Danmark

20:32

Hva de gjør er at de skaper

20:35

elektrisk lineær

20:36

Aktuatorløsninger for å skape

20:39

Bevegelse i en rekke forskjellige

20:41

applikasjoner fra

20:43

Helse- og omsorgsbransjen ser du et eksempel på

20:46

Her nede av

20:47

En sykehusseng og

20:50

Landbrukets komfortmøbler og

20:53

Kontor

20:54

Interiør som for eksempel

20:57

skrivebord som mange av oss har i vår i vår

21:00

Kontoret

21:01

Som du kan løfte opp

21:04

Og det er her pilotprosjektet ligger

21:07

Lokalisert

21:10

Se om jeg kan hoppe over lysbildet, det er litt

21:13

bit

21:13

Sakte, men forhåpentligvis

21:19

Ja, der har vi pilotprosjektet

21:22

I pilotorganisasjonen lina den

21:25

scopus

21:26

Spesifikasjonsdesign og sourcing

21:29

Installasjon

21:30

Og idriftsettelse av en gummibasert

21:32

Automatisk celle

21:33

I produksjonsanlegget og den

21:37

Svaret på hvorfor

21:38

Spørsmålet er å øke produksjonen

21:40

Kapasitet

21:41

I dette tilfellet er det for å tredoble

21:43

Kapasitet

21:45

I produksjonen og

21:48

Hva mer er det at dette pilotprosjektet

21:52

er et svar på erfaringene fra fem

21:55

Tidligere

21:56

Automatiseringsprosjekter og dette er

21:59

viktig fordi

22:02

Hva de har lært i de tidligere

22:03

Prosjekter er blant annet

22:06

at det tar mye tid å installere

22:09

Dette

22:10

Denne robotbaserte automatiserte cellen

22:14

Og de ønsker å øke tidsbruken

22:16

22:17

Projektet, og det er motivasjonen deres for å

22:20

Engasjement i

22:21

Halvt dobbelt og derfor implementerer de

22:24

den halve doble

22:25

Metodikk for å redusere tidsbruken

22:30

Det er også viktig for en annen ting

22:32

Og det er

22:34

Det er på en måte det ideelle tilfellet for å

22:37

Vis

22:38

Fordi vi har tre referanseprosjekter

22:41

som er tidligere forsøk på å gjøre det samme

22:45

Hvilket er synlig hvis vi går til neste

22:50

Diapresentasjon her som viser deg

22:54

Metoden bak den halve doble

22:57

Forskning

22:58

Det er en multippel og komparativ sak

23:01

Studie

23:01

Det betyr at vi har forskjellige prosjekter

23:04

innenfor

23:05

Forskjellige organisasjoner som vi sammenligner

23:08

Og vi ønsker at disse sammenligningsprosjektene skal

23:12

være

23:12

Så lik piloten som mulig

23:15

Projektet

23:15

Så i dette tilfellet med linac hvor de

23:18

har

23:19

Som det samme prosjektet a

23:23

Bare i en annen celle tidligere

23:26

Det er på en måte som et ideelt oppsett

23:29

Ut fra forskning og metodikk

23:31

Perspektiv

23:33

Så denne figuren viser i bunn og grunn at du

23:36

at når vi går inn i en organisasjon, har vi

23:39

har pilotprosjektet

23:40

Hvor den halve dobbeltmetoden er

23:43

Implementert

23:45

Og så har vi en referansegruppe

23:47

prosjekter

23:48

Så vi har helst tre referanser

23:50

prosjekter

23:51

Slik ser det ut i de fleste

23:54

pilotorganisasjoner vi har ett kort

23:56

prosjekt og deretter tre referanser

23:58

prosjekter som er så like som mulig

24:00

til pilotprosjektet, og man kan argumentere for

24:02

Vel

24:03

Alle prosjekter er unike, så det gjør det ikke

24:05

Det gir mening å sammenligne

24:07

Og du kan si ja det er sant, men det

24:09

Er også sant at noen prosjekter

24:11

er mer like enn andre prosjekter

.

24:14

Og her er det vårt mål å på en måte

24:16

opprette en referansegruppe

24:18

eller du kan si en kontrollgruppe til

24:19

som vi kan sammenligne

24:21

Det enkelte pilotprosjektet som vi du

24:24

kunne si gi den halve dobbeltmedisinen

24:26

For å si vel hvis alt annet

24:29

er likt

24:30

Utover de praksisene som er tilført

24:32

av halvdollarmetoden

24:35

Ja, vi kan se at det gir mening å konkludere

24:38

At vi kan se

24:39

Hvis resultatene av prosjektene er

24:42

forskjellige

24:42

Det gir mening å konkludere med at årsaken

24:45

de er forskjellige, kommer av at

24:46

Praksis

24:47

Derav metoden

24:53

Ja, og det er det som er oppsettet, men vi har også

24:57

Nødvendig å

24:59

Hent inn data for å bekrefte at dette er

25:02

Hvis dette faktisk er tilfelle

25:05

Så det vi gjør, er at vi samler inn data

25:08

Og en

25:09

Mange ulike parametere blant annet

25:11

Disse

25:12

fire fullmakter som du ser her er praktiske

25:15

Ressurser

25:16

Når det gjelder prosjektets timekostnader

25:20

i form av penger her målt i

25:22

danske kroner

25:23

Og deretter tre fullmakter fra diamanten

25:27

modell

25:28

Inkludert nyhetstempo og teknologi

25:32

Og til slutt kompleksitet inkludert

25:34

Miljø

25:35

Oppgaver og organisering, og så scorer vi

25:39

Alle prosjektene, så pilotprosjektet

25:41

Og de tre referansene

25:42

prosjekter på disse fullmaktene

25:45

Og så utleder vi til slutt

25:48

en sammensatt proxy for hvert prosjekt, så

25:52

Vi sier

25:53

Når vi ser på disse fire fullmaktene, hvordan

25:55

er

25:56

Dette enkeltprosjektet sammenlignet med

25:58

andre prosjekter hvor store

26:00

Og omfattende og komplekst er det

26:03

Sammenlignet med de andre

26:04

Og her kan vi se at piloten

26:06

Prosjektet får tre poeng

26:08

Som er en middels poengsum, så 2 og 3 ville

26:11

være middels

26:12

Og det er selvfølgelig et optimalt

26:15

Løsning fra forskningens perspektiv

26:17

Det vil vi ikke, det vil vi ikke foretrekke

26:19

Pilotprosjektet er veldig lite

26:22

eller det største prosjektet sammenlignet med

26:24

referansegruppe fordi da

26:26

Mange andre øh

26:29

Omstendigheter som kan forklare

26:32

ytelsesforskjellen vi ser

.

26:33

Så dette er et veldig godt eksempel på en

26:36

Perfekt tilfelle kan du si i

26:38

Forskningsperspektivet fordi piloten

26:39

Prosjektets resultater

26:41

Medium tre

26:45

26:48

Godt når vi har

26:51

det under kontroll ser vi på

26:54

To ting så tid og

26:57

Virkning her

27:00

Du kan se tidspunktet for piloten

27:02

prosjekt som

27:04

måles i dager, slik at det varer i

27:04

27:07

321 dager, og du kan se tidsbruken

27:11

I disse tre

27:12

referanseprosjekter som varer fra 354

27:16

Dager til 465 dager

27:20

Så basert på

27:24

Disse dataene konkluderer vi med at piloten

27:27

prosjektet

27:28

Har den korteste tiden er den raskeste

27:30

prosjekt

27:32

Så ser vi på effekten

27:36

Fordi det er det som er målet med

27:39

Halv-dobbel metodikk

27:41

For å øke

27:45

Hastighet og effekt og i dette tilfellet

27:48

Vi har målt effekten

27:52

på basert på opplevd ytelse på

27:54

Ni parametere

27:56

Så disse ni parametrene er identifisert

27:59

Sammen med

28:01

Prosjekteier og prosjektleder i

28:03

organisasjonen som kjenner forprosjektet

28:05

men også referanseprosjektet, så

28:07

de har sammen med oss identifisert

28:10

Ni p

28:11

Parametere som ikke bare er viktige

28:14

for pilotprosjektet

28:15

men også for referanseprosjektene og

28:18

Da har vi laget dette

28:19

Fokusgruppeintervju hvor vi har

28:22

diskutert

28:22

Hvordan scorer prosjektet på disse

28:26

Parametere

28:27

Og du kan se at den mørke streken

28:30

Her er pilotprosjektet

28:34

Og det utkonkurrerer de tre referansene

28:36

prosjekter på

28:38

Sju av de ni parametrene

28:41

Den har den høyeste poengsummen på alle unntatt

28:44

fra

28:44

to der et referanseprosjekt får poengsum som

28:48

høy som pilotprosjektet, så basert på

28:51

Disse dataene

28:52

konkluderer vi med at pilotprosjektet har

28:54

den største effekten

28:58

Og det er den relative

29:02

Sammenligning, så gjør vi også en absolutt

29:05

Sammenligning, slik at vi ser på piloten

29:07

prosjekt

29:08

i seg selv fordi det også refererer til

29:11

Halvt dobbelt

29:12

Målsetting som er å øke

29:14

Suksessraten

29:15

av prosjekter i danmark vi ønsker å se

29:19

på suksesskriteriene og til hva

29:21

grad

29:22

De er oppfylt i dette prosjektet, så

29:25

Her kan du se

29:26

De fire målene de fire suksessene

29:28

Identifiserte kriterier

29:30

Og her kan du se status for

29:33

prosjektet

29:34

Når det er avsluttet nå, vil jeg ikke gå inn på

29:38

Detaljene, men viser deg

29:41

Konklusjonen så basert på en

29:44

evaluering av statusen til prosjektet

.

29:47

Når det er

29:48

avsluttet, er det rimelig å konkludere med at

29:51

pilotprosjektet oppfyller

29:52

noen av suksesskriteriene

29:56

Samlet sett har vi altså disse to

30:00

Perspektiver vi har det relative

30:02

ytelse, og vi kan se at den

30:04

pilotprosjektet er både

30:05

Hurtigere og har større effekt enn alle andre

30:07

Tre referanseprosjekter

30:09

Og så har vi det absolutte

30:11

Perspektiv hvor vi ser

30:13

at pilotprosjektet oppfyller noen av

30:15

suksesskriteriene

30:18

Og det er de to dimensjonene, så nå er jeg

30:21

Kan ta deg tilbake til bildet

30:23

Paret presenterte denne matrisen og fortalte deg

30:26

at dette er grunnen til at

30:28

Vi plasserer linac her oppe fordi på

30:31

horisontal

30:32

Aksen har vi suksesskriteriene og

30:35

de er delvis oppfylt

30:36

Hvilket betyr at det er her i midten og

30:39

på den vertikale aksen

30:41

Vi har akselerert graden til

30:44

Hvilket prosjektet er i stand til å akselerere

30:47

Og her scorer det høyt, så det har høy

30:50

Effekt, og den er raskere enn

30:52

referanseprosjekter

30:54

Og det er derfor vi plasserer

30:57

linux her oppe og viser deg dette vi

.

31:00

i utgangspunktet gå

31:01

Gjennom en intern benk som slår gnister

31:04

Så vi ser på prosjekter innenfor den samme

31:07

Organisasjon

31:08

og sammenligne dem med eksterne

31:10

benchmarking der vi

31:12

Her ser vi på forskjellige prosjekter i

31:14

forskjellige organisasjoner

31:18

Forhåpentligvis gir dette deg et bilde av

31:20

av forskningen

31:22

Prosessen og hva som ligger bak resultatene

31:27

Og med det kan jeg nå gi tilbake til

31:30

ord og mus til deg her

31:34

så ja, jeg har tatt tilbake kontrollen over

31:37

Presentasjonen

31:38

og nå har vi vært gjennom noen

31:42

Samlede resultater omtrent det halve av det dobbelte

31:46

Prosjektet og og den halve doble

31:47

Metodikk og Anna har vist deg

31:51

Noe om hvordan vi jobber med et spesifikt tilfelle

31:53

Og hvorfor vi posisjonerer et spesifikt case

31:56

På denne matrisen eller figuren som hun nettopp

31:59

viste oss

32:00

Nå går vi inn i en spørsmål og svar-sesjon

32:04

Hvor du har mulighet til å stille oss spørsmål

32:06

Spørsmål om

32:07

Undersøkelsen vi har gjort og

32:09

Du kan spørre om hva du vil

32:12

Bare bytt til mentimeter igjen og her

32:15

Vi vil vi vil vi vil du vil kunne spørre

32:19

Spørsmål, så nå er det bare å begynne å spørre

32:22

Stille spørsmål og og og og anna og jeg

32:25

begynner

32:26

Svar på spørsmålene som er

32:28

som dukker opp på denne skjermen

32:31

fra å bruke mentimeter så bare

32:35

Fortsett med spørsmålet ditt, så skal vi

32:37

Se hvor mange vi kan

32:39

Håper at du har noen spørsmål

32:41

til vår

32:42

Forskning så vær så snill å fortsette

33:08

33:13

okay ja eh jeg kan gå tilbake til

33:16

Presentasjon

33:17

og vise deg dette, og så kan vi gå videre

.

33:19

Tilbake til

33:21

Jeg skal bare vise deg noen minutter, så skal jeg

33:24

Gå mange lysbilder tilbake, ja

33:28

Så prosjekttypene som var

33:30

suksessfulle ble levert på lageret

.

33:32

Produksjonsprosjekter

33:34

Det var det prosjektet e-handel disse

33:37

flere myke prosjekter det var marked og

33:40

Produktutviklingsprosjekter

33:41

Organisasjonskjeder

33:43

Industrielle roboter, og hvis vi ser på

33:46

prosjekter

33:47

De sjeldne prosjektene som ikke ble

33:49

suksessfulle

33:50

Det handler som regel om det siste

33:53

Teknikk

33:55

prosjekter sist

33:57

[Musikk]

33:58

For eksempel laget Grunt en ny pumpe

34:01

var et av tilfellene

34:02

Som ikke fungerte som nova science it

34:05

var en nyskapende

34:06

Innovasjonsprosjekt som de stoppet

34:08

Fordi det nye enzymet de utviklet

34:11

ikke var vellykket nok på markedet

34:13

Så dette er de

34:14

overveielsene om hvilket prosjekt

34:17

To typer fungerer og hvilke som ikke fungerer i

34:19

Har også å si

34:21

at vi ser flere prosjekttyper

34:23

som jobber med halvdobbel metodikk

34:26

men vi er ikke ferdige med forskningen

34:29

Med disse prosjektene, så det vil bli

34:31

dokumenteres i en senere rapport, og vi vil

34:34

publisere en ny rapport i løpet av første kvartal

34:36

i 2021 hvor vi vil presentere noen av de

34:39

nyere resultater

34:40

Så går jeg tilbake til q a-økten

34:43

Her kan du kanskje gå tilbake

34:45

Bare for å legge til noen kommentarer, ja

34:50

Fordi vi hadde det vi også hadde

34:53

Siemens vindkraft der nede, ja

34:56

Ja, det er også en stor konstruksjon.

34:58

prosjekt og hva som også er vanlig blant

35:01

Disse to prosjektene er at de er

35:03

Større prosjekter sammenlignet med de andre

35:05

prosjekter

35:06

Så størrelsen har også betydning, og du kan også

35:10

Seg her at de er

35:11

De første prosjektene i dette eksperimentet

35:15

Så kanskje det også har en forklaring i

35:18

Det

35:19

Ja, det kan være mange forklaringer og

35:21

Kanskje jeg bør ta de andre spørsmålene

35:23

Om

35:24

Har du håndtert en eventuell horisont

35:26

Effekten og den

35:28

Svaret er nei, det kan vi ikke håndtere

.

35:30

fordi

35:32

Det er klart at hvis du går inn i en

35:34

organisasjon du kommer

35:36

med konsulenter og du kommer med

35:38

Forskere

35:39

Da har du selvfølgelig en slags

35:41

Hest på effekten

35:42

På prosjektene, så svaret er altså

35:46

Nei, vi kan ikke håndtere houghton-effekten

35:48

Og jeg er helt sikker på at det er noe

35:50

En slags Horton-effekt

35:51

Men på den annen side kan vi se at

35:54

Prosjektet fungerer

35:55

så andre organisasjoner kan også

35:57

involvere konsulenter til å hjelpe dem med å gjøre

35:59

prosjekter hvis de ønsker å gjøre det, og hvis de

36:01

Prosjekter er viktige nok

36:03

men det er helt riktig å si horton

36:06

effekt er en av de tingene vi allerede

36:08

har

36:08

spesifisert i begrensningene i

36:10

rapporten vi har publisert

.

36:12

I fjor sommer så er det en annen

36:15

Spørsmål her borte

36:17

Det er har du noen resultater link

36:19

forskjellige elementer av

36:21

Metoden i forhold til tid eller virkning

36:23

resultat som

36:24

Den lar meg se at den gjør ett av følgende

36:26

elementene

36:27

Ja, det har vi, ja, vi har litt mer

36:30

Detaljerte resultater om

36:32

Hvordan ting henger sammen med forskjellige

36:34

praksis og til de ulike områdene

36:36

innenfor

36:37

Påvirkningsflyt og lederskap

36:40

Vi hadde ikke tid til å gjøre det i dag

36:43

fordi

36:43

da burde vi ha fokusert hovedsakelig på

36:45

Den praktiske delen, men vi er faktisk

36:47

gjør

36:47

En annen type statistisk analyse

36:50

Og hvis du av en eller annen grunn er

36:52

Interessert i disse resultatene

36:54

Vær så snill å skrive og sende en mail til meg, så kan vi

36:56

Kan ta et møte og et nettmøte

36:59

Hvor jeg kan forklare det mer i detalj

37:00

Vi har rett og slett ikke tid

37:02

for å gjøre det i dag, men vi har resultater i

37:04

I det området også, ja

37:06

Deretter kort

37:10

Husk fra høyt nivå høyt nivå

37:13

Forskningsfunn

37:15

Brosjyre vi publiserte i fjor

37:18

For et år siden tror jeg det var 2018

37:23

Vi kunne se basert på resultatene at

37:24

Vi hadde på det tidspunktet

37:26

at vi hadde alle de tre kjerneprinsippene

37:30

uh som representert som kraftfulle praksiser

37:34

Det vil si at de var

37:36

i de vellykkede prosjektene så begge

37:39

fra kjernen fra påvirkning og fra flyt og

37:42

fra lederskap

37:43

Så det er altså et resultat som forteller deg at

37:46

Det

37:47

Måske kan du ikke bare ta en av de

37:49

Elementer, men men

37:50

Vi må ha alle tre og dessuten

37:54

Vi kan også si at rapporten vil

Vi kan også si at rapporten vil

37:56

publisere

37:57

I 1. kvartal 2021 kommer det et kapittel

38:01

Om en mer statistisk analyse av alt

38:04

Praksisene og hvordan de forholder seg til

38:06

Forskjellige typer prosjekter

38:08

Så vi jobber i hvert fall med det

38:10

Og så er det et annet spørsmål

38:12

I midten her sier vi halv to

38:15

Dobbelt opp

38:16

Prosjektet scoret på to av syv

38:18

Parametere

38:19

det samme som kontrollprosjekter kan du

38:22

Utdype jeg tror det er et spørsmål til

38:24

Du og

38:26

Ja, så det halvdoble prosjektet scoret

38:29

På to av syv primære er det det samme som

38:31

Kan du utdype dette nærmere?

38:34

Ja, så det vi så, var på syv av

38:37

Ni

38:39

Parametere som pilotprosjektet overgikk

38:42

Referanseprosjektet

38:43

Så det fikk høyere poengsum på syv av de ni

38:46

Parametere

38:47

Og så fikk den lik poengsum på to av dem

38:50

38:50

I to tilfeller ett referanseprosjekt

38:53

Hvilket ikke er det samme, så det er to

38:56

forskjellige referanseprosjekter

38:58

Scoret like høyt som pilotprosjektet

39:02

og grunnen til det

og grunnen til det

39:06

Den poengsummen kan jeg ikke gå nærmere inn på nå

39:10

Men hvis du er interessert

39:14

Skriv meg en e-post, så kan vi se nærmere på det

39:16

mer

39:18

Da er det et spørsmål som sier at det er

39:20

Prosjekter som er kryssevaluert mellom

39:22

selskaper

39:23

Jeg er ikke sikker på hva du mener med

39:24

kryssevaluere fordi

39:26

Måten vi gjør det på, er at vi har en

39:28

Standardevalueringsmal som vi

39:31

bruker for alle prosjekter

39:32

Begge prosjektene som har vært i gang

39:35

Halv dobbel metodikk

39:37

Og prosjektene som nettopp har blitt

39:39

gjennomført på vanlig måte i selskapet

.

39:41

Så det er nøyaktig den samme måten vi bruker

39:44

den samme

39:45

Protokoll eller prosedyre for evaluering av alle

39:48

Prosjektene og jeg tror

39:49

I skrivende stund har vi mer enn 70

39:52

prosjekter

39:53

Hvilket jeg evaluerte så krysset

39:55

Evaluering

39:57

Gjøres gjennom at vi er systematiske

40:01

ved å bruke samme evalueringsmal og

40:03

Evaluering

40:04

så på prosjektene er jeg ikke sikker på at jeg

40:07

Forstå prosjektet ditt

40:09

Spørsmålet er riktig så du kan

40:11

utdype spørsmålene dine mer hvis du

40:13

føler ikke at jeg har svart på det

40:15

spesifikt nok til at det er alt

40:17

Ja, ikke sant

40:18

Som vi forbereder prosjekter fra forskjellige

40:22

organisasjoner

40:23

Så vi sammenligner bare prosjektene innenfor

40:26

en organisasjon

40:27

Så dette pilotprosjektet som du nettopp så

40:29

fra å lene seg

40:30

Sammenlignes ikke med

40:33

til referanseprosjekter i andre

40:35

Organisasjoner nei

40:37

Nei, det er ikke tilfelle, men vi sammenligner

40:39

Alle pilotprosjektene

40:41

I det overordnede opplegget så du nettopp

40:43

Figurerer at både Anna og jeg

40:45

Så vises det et spørsmål som sier

40:48

Dette og gud har beskrevet halvparten dobbelt

40:51

Som en Adrian-metodikk i et intervju

40:53

som en av studentene mine gjorde

40:54

utvider at han så det som å bygge videre på

40:57

idealet

40:58

Er du enig i dette i det smidige manifestet?

41:00

Beskrivelse

41:01

Både ja og nei, jeg tror jeg ville ringt

41:05

Halv dobbelt en slags smidig hybrid

41:08

Metodikk fordi jeg tror

41:09

Den tar noen deler fra smidig tenkning

41:12

Spesielt flytdimensjonen i to

41:15

Dobbelt

41:15

Er relatert til det du sier om smidig

41:18

manifest og smidig tenkning

41:20

men tenkningen rundt en prosjektleder

41:23

Projekteier

41:25

er mer tradisjonell prosjektledelse

41:28

Og jeg tror jeg akkurat nå jobber med et

41:30

oppgave sammen med en kollega

41:32

Hvor vi graver videre i alle de

41:34

praksis, og vi sammenligner dem

41:36

Med både klassisk praksis og smidig

41:38

Praksis

41:39

og jeg vil si at du kan finne elementer av

41:42

Klassisk

41:43

Prosjektledelse og smidige prosjekter

41:45

ledelse er grunnen til at jeg sier det

41:46

Det er en smidig hybridmetodikk, tror jeg

41:49

Det

41:49

Det er en skjevhet mot smidig tenkning

41:52

men det er fortsatt også en del tradisjonell

41:55

Elementer

41:56

I halvdobbel metodikk, tror jeg

41:58

Det er den beste måten jeg kan uttrykke det på

42:00

og også denne diskusjonen om er en

42:03

agil metodikk eller ikke, jeg tror det er en

42:05

Det er en slags religiøs

42:07

Diskusjon som jeg synes er interessant

42:09

er

42:10

Hva fungerer i organisasjonen som

42:12

Hvilken type praksis bør du bruke

42:14

Så prosjektene dine er vellykkede, det er

42:17

det viktige spørsmålet du må stille

42:18

Ikke om det er smidig eller ikke smidig eller

42:22

Klassisk eller ikke klassisk

42:23

men det er i hvert fall mitt synspunkt

42:25

Relatert til det

42:29

Ja, noen flere spørsmål

42:33

Det er fortsatt tid til flere spørsmål

42:38

Men det trenger ikke være flere

42:39

Spørsmål, men

42:42

noe om hvis det er

42:45

Ikke tilfelle tror jeg at jeg vil gå tilbake til

42:49

Øh, ok, se på chattene, ok, jeg får se

42:53

[Musikk]

42:56

chat

43:02

Hvordan vurderer du risikoen for at

43:04

Suksessraten for prosjektet kan være

43:06

oppringt av

43:07

Parametere som du ikke har tatt hensyn til

43:09

Det er absolutt et tilfelle

43:12

Det er vanskelig, heter det

43:16

Det kan være mange årsaker til at en

43:19

prosjekt

43:20

Hva skal jeg si er vellykket og vi

43:23

er fullstendig klar over det

43:24

Det er nok ikke bare det at du bruker

43:27

halv dobbel metodikk det kan være en

43:29

Mange kontekstuelle faktorer

43:31

men jeg tror ikke vi kan komme nærmere det

43:34

enn å prøve å sammenligne

43:36

Prosjektene med lignende prosjekter i

43:38

Samme organisasjon

43:39

Så det er den beste måten vi kan prøve å

43:42

komme til

43:42

Et klassisk eksperiment i en vitenskapelig

43:45

Måte

43:46

så men men jeg er enig med deg i at vi ikke kan si

43:49

Ja, helt sikkert

43:50

Vi kan ikke snakke om en årsakssammenheng

43:52

Sammenhengen mellom de

43:54

praksis og vellykkede prosjekter som er

43:56

en av begrensningene

43:58

Hvilket du alltid ser i disse sosiale

44:00

Vitenskap

44:01

Sammenligninger som vi gjør ja

44:06

Så la meg se denne har du

44:09

forsøkt å bruke halv dobbelt i din egen

44:10

Forskningsprosjekt

44:11

Ja, vi bruker en halv dobbel hver

44:15

dag

44:15

I forskningsprosjektene våre og den

44:18

Erfaringene våre er at vi kan bruke en halv

44:20

Dobbelt

44:22

I forskningsprosjektene våre er det også

44:24

ingenting i halv dobbelt

44:26

Hvilket hindrer oss i å bruke det igjen, det er

44:29

Svært viktig å se på halvparten av det dobbelte

.

44:31

lokal oversettelse der du oversetter

44:33

Den halve dobbeltmetodikken inn i

44:36

spesifikk

44:37

Omstendighetene du har i din

44:38

organisasjonen og prosjektene dine

44:40

men hele den halve doble prosjektfasen

44:43

3

44:44

benytter halvparten av det dobbelte av seg selv, og vi er

44:46

Bruker for eksempel speil for visuell

44:48

Planlegging

44:49

Og det fungerer ganske bra, og det fungerer

44:51

Ganske bra for forskningsprosjekter

44:54

Ja, selv om vi ikke har forsket på det

44:57

Det er fortsatt jeg kan bare si fra vår egen

44:59

erfaring at vi kan bruke det innenfor

45:01

Uten problemer, ja, det har du

45:05

Evaluer virkningen av halv dobbel og

45:07

Prosjektportefølje

45:08

Ja, det er en annen diskusjon

45:14

Jeg tror at det er øh

45:18

Jeg har bare et lite spørsmål

45:22

Jeg skal ta spørsmålene om har du

45:25

Evaluerte virkningen av en halv dobling på

45:27

Prosjektporteføljestyring og

45:29

Og svaret er at det har vi egentlig ikke

.

45:32

Noen

45:33

Utgangspunktlige evalueringer om

45:37

porteføljenivået, men vi har ikke

45:40

Den samme typen

45:42

hvad skal jeg si utvidet forskning

45:44

Resultater som vi har på prosjektnivå

45:47

Og jeg mener også at du må

45:50

Forstå at på porteføljenivå

45:52

Min oppfatning vil nok være at ikke alle

45:56

Prosjekter i porteføljen kan kjøres

45:58

Og ha doble prosjekter du må

45:59

Velg

46:00

De prosjektene som sannsynligvis er mest

46:03

viktige for deg

46:04

Og deretter kjøre dem som halvdoble fordi

46:07

Det er der du virkelig trenger det

46:08

Ha suksess og det må du virkelig

46:11

Framskynde prosjektet

46:12

Det ville vært min oppfatning, men igjen har jeg

46:14

For å si at vi

46:15

Vi har ikke dette, vi har ikke noe

46:18

spesifikke forskningsresultater som er mer

46:20

Slik jeg ser det fra den

46:23

involvering vi har mer generelt

46:37

Okay jeg tror vi mer eller mindre

46:41

Har dekket de spørsmålene som

46:45

Der er ett der oppe, har du

46:47

Noen resultater som lenker dit

46:51

Nei, ikke den evaluerer du hva nei

46:55

Evaluerer du hvilket prosjektnivå

46:56

Metodikk organisasjonen har fra før

46:59

Det virker åpenbart at det å sette halvparten

47:01

dobbel på toppen av en lav

47:03

ikke-metodikk og et veldig godt

47:05

Utviklet metodikk ville gi

47:06

forskjellige resultater

47:09

Ja, ja, det er først og fremst riktig

47:12

Vi ser ikke

47:13

Halvt dobbelt så mye som en selvstendig metode

47:15

Vi får se

47:16

Halv dobbel som en metode som smelter sammen

47:19

inn i den praksisen du har i ditt

47:21

organisasjoner på forhånd

47:23

Slik at vi ikke ser halvparten dobbelt som en

47:25

En frittstående metode som er den første

47:27

Ting

47:28

Den andre tingen er at du er ganske

47:30

Riktig det kan være

47:31

mange grunner til at ting fungerer fordi en

47:33

organisasjon som har

47:35

en høyere modenhet når det gjelder å gjennomføre prosjekter

.

47:38

vil sannsynligvis også ha en høyere

47:39

suksessrate

47:40

Bruker halv dobbel mr, så du har rett

47:43

Det er så mange

47:44

Ting som kan påvirke effekten

47:47

Hvorfor ting lykkes eller ikke

47:49

Vellykket, så ja

47:52

Det er noe vi har berørt det en

47:55

Bittelitt, men vi har ikke vært i stand til å gå inn på det

47:57

dypet vi faktisk ville vært i stand til

.

47:59

for å gå mer i dybden på dette punktet

.

48:01

Hvis vi

48:02

Vil, men det vi ikke har, har vi ikke

48:04

gjennomført det så langt kanskje en god idé for vår

48:06

Neste forskning

48:08

Rapport takk for dette innspillet

48:21

venstre kommentar yeah okay jeg tror vi

48:24

Mer eller mindre har dekket din

48:27

Spørsmål

48:29

Ja, så jeg bytter tilbake til

48:31

Presentasjon fra denne

48:35

Nå er det bare å gå videre

48:50

Så vil jeg bare prøve å avslutte

48:53

Denne presentasjonen

48:57

Ved å prøve å forklare litt om hva

49:00

gjør vi forskningsmessig

49:02

med en halv dobling i løpet av de neste to-tre

49:04

år

49:05

Først og fremst prøver vi å stimulere

49:08

Spredning og bruk av

49:10

halvt dobbelt økosystem i danmark

49:12

Regionalt i Europa og globalt, slik at vi

49:15

er sterkt

49:16

involvert i spredningen og adopsjonen

av de nye produktene.

49:18

Og vi prøver å følge etter

49:19

Hvordan en halv dobbel er diffust og prøver å

49:23

få noen forskningsresultater om det for

49:25

for eksempel planlegger vi en stor undersøkelse for å

49:27

sendes

49:28

ut i oddsene og dit vi vil

49:30

Hør hva organisasjonene våre vil gjøre

49:32

Ha det dobbelte

49:33

Og det vil også være en del av rapporten

49:35

Vi publiserer

49:37

I første kvartal 2021

49:40

Deretter fokuserer vi på tilrettelegging

49:42

internasjonalt forskningssamarbeid

49:45

For å gi drivstoff til det halve dobbelte økosystemet, slik at vi

49:47

vil at vi diskuterer

49:48

Med internasjonal forsker hvordan

49:52

Kan de se halvparten dobbelt og hvordan kan vi

49:54

arbeid med

49:56

Hva skal jeg si stimulerende

50:00

Forskningsperspektiver og sånne ting

50:02

Det

50:03

Og endelig jobber vi med en ny

50:06

område

50:06

Hvor vi vurderer hvordan vi kan gjøre hva

50:09

Skal jeg si tilpasse

50:11

Halv dobbel klimametodikk

50:13

Projekter så halvveis dobbelt klima

50:15

Hvor vi begge ønsker å fokusere på

50:17

Bærekraft

50:18

Og smidighet på samme tid, tror jeg

50:20

Det er et ganske nytt område

50:22

Hvor vi alle trenger å grave veldig mye

50:26

I så det er mye forskning på gang

50:28

På og du kan følge med på hva vi gjør

50:32

På det halve dobbeltinstituttets nettside

50:35

Alle våre rapporter vil bli publisert her

50:37

Du kan alltid

50:39

kontakt anna og meg selv vi du kan finne

50:41

Våre navn på office university

50:44

Hjemmeside så jeg tror det er mer eller mindre

50:48

Vår presentasjon for i dag, takk for

50:52

Takk for at du ble med på denne sesjonen

50:55

Du er god

50:56

Spørsmål som jeg sa dette webinaret har

50:59

blitt tatt opp slik at du kan se det igjen

51:01

Og du vil også motta lysbildene og

51:04

Mentee Meda-diskusjonen fra dansk

51:08

Foreningen for prosjektledelse

51:09

Så du bør være i stand til å få

51:12

Ting

51:12

Vi har diskutert her, så jeg tror

51:16

Det siste lysbildet er at

51:18

Vi håper å se deg snart igjen i en annen

51:20

Event, så takk

51:22

for at du ble med på dette